مناظره، اخلاق پژوهش و رضایت آگاهانه
11 خرداد 1392 |
انتخابات - حسام الدین آشنا
شبه مناظره برگزار شده در تاریخ 10/2/1392 در سیمای جمهوری اسلامی بیشتر از هر چیزیک پژوهش آزمایشگاهی برای سنجش توانش ذهنی و سرعت انتقال ، هوش هیجانی و هوش تصویری چند آزمودنی در مقابل میلیون ها بیننده بود.
2. در آزمونهایی این چنین ، اخلاق پژوهش ، کسب رضایت آگاهانه آزمودنی ها را ضروری می شمارد.
رضایت آگاهانه یک فرآیند ارتباطی بین پژوهشگر و شرکتکننده در پژوهش است که قبل از شروع مطالعه آغاز شده و در طول دوره انجام پژوهش نیز ادامه مییابد. بر مبنای راهنمای GCP «رضایت آگاهانه، فرایندی است که در آن آزمودنی پس از دریافت اطلاعاتی پیرامون تمامی جنبههای مطالعه که میتوانند در تصمیم او برای شرکت در آن موثر باشند، داوطلبانه رضایت خود را برای شرکت اعلام میکند. رضایت آگاهانه به وسیله فرم رضایت آگاهانه بصورت مکتوب و با امضا و تاریخ، ثبت و مستند میگردد.». توجهات صورت گرفته به مقوله رضایت و اصول اخلاقی در پژوهش باعث شده است که فرد شرکتکننده در مطالعه، به جای سوژه پژوهش (research subject)، شرکتکننده در کار آزمایی (trial participant) نامیده شود و نقش او از یک فرد منفعل (passive subject) به فعال (active participant) تغییر یابد.
در حال حاضر یکی از ارکان اصلی اخلاق در پژوهش، اخذ رضایت آگاهانه (Informed Consent) در کارآزماییهای بالینی و سایر پژوهشهای دارای سوژههای انسانی میباشد. احترام به اختیار فرد، رعایت حقوق او، محافظت از شرکتکننده در پژوهش، و اطمینان از اینکه از فواید و خطرات شرکت در پژوهش کاملاً آگاه است مستلزم اخذ رضایت آگاهانه در ابتدای پژوهش میباشد.
4. هر مناظره واقعی یا رسانه ای نیز مستلزم آگاهی و رضایت شرکت کنندگان از نحوه اداره و قواعد حاکم بر مناظره است.
5. این شبه مناظره ها تا کسب توافق داوطلبان در مورد نحوه اداره مناظره مخدوش است.
6. پیشنهاد می شود سوالات مناظره قبل از برگزاری ، در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد.
منبع:خبرآنلاین
|