کاندیداها از تشویش افکار عمومی بپرهیزند/ نامه آمریکا به ایران درباره مقابله با طالبان/ چند توصیه‌ اقتصادی به نامزدهای انتخابات
  3 خرداد 1392

 


به گزارش مشرق، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شب گذشته در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز فردا با اشاره به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: جنس تبلیغات در کشور ما با توجه به ساختار نظام اسلامی و پشتوانه‌ها و باورهای عمیق، باید مبتنی بر این باورها بوده و باید از ادبیاتی که در برخی از کشورها متداول است، پرهیز شود.

وی با بیان اینکه در تبلیغات باید ابعاد مختلف و اصول و ارزش‌ها به خوبی دیده شود، گفت: لازم است کاندیداها با توجه به اصول، برنامه‌های دقیق و قابل اجرا ارائه دهند، البته در این زمینه واقع‌گرایی را به عنوان یک اصل مهم در نامه‌های خود در نظر بگیرند.

این نماینده مجلس افزود: در حالی که ما کشوری ثروتمند از نظر ذخایر طبیعی به شمار می‌رویم، بیکاری و مساله اقتصادی و اشتغال از دغدغه‌های مهم مردم محسوب می‌شود و نیاز است برای این دغدغه‌ها راهکارهای عملی از سوی کاندیداها مطرح شود.

بروجردی تصریح کرد: ما کشور قانونمداری هستیم، برنامه چشم انداز بیست ساله و اهداف دیگری داریم که کاندیداها در غالب آنها می‌توانند به ارائه برنامه‌های خود بپردازند که اگر در چارچوب همین قواعد، حرکت کرده و بعد از انتخاب در چارچوب این قوانین عمل می‌کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به وجود برخی از مشکلات در کشور اضافه کرد: اگر مشکلات و آسیب‌های موجود به خوبی بررسی شود و ظرفیت‌ها نیز به خوبی مورد توجه قرار گیرد، با تدبیر و برنامه ریزی دقیق می‌توان آنچه را که گفته می‌شود، به عمل تبدیل و آنچه را که نباید گفت، بیان نکرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات کاندیداها در باره رابطه با آمریکا گفت: رابطه با آمریکا خط قرمز ماست و این سیاست تصمیم‌گیری شده نظام است و تاکید مقام معظم رهبری نیز در این زمینه، همین‌گونه بوده است.

بروجردی افزود: امروز در کنگره آمریکا ده‌ها میلیون دلار بودجه علیه نظام اسلامی و برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌شود و با این وجود آمریکایی‌ها مدعی برقراری رابطه و مذاکره هم هستند.

وی یادآور شد: به غیر از آمریکا، ما علی الاصول باید با دنیا ارتباط بیشتری داشته باشیم، البته ما با اتحادیه اروپا از نظر تنظیم روابط مشکلی نداریم و در اکثر این کشورها سفارتخانه و سفیر داریم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بحث ارتباط با کشورها امر بسیار دقیق و ظریفی است، گاهی موضع یک فرد که به لحاظ ساختار نظام، مسئول سیاست خارجی نیست هم در این ارتباط مهم است و به قدری حساسیت بالاست که گاهی همین مساله باعث شده که عذر سفیر را بخواهند و رابطه تنزل یابد.

وی در همین زمینه یادآور شد: تنظیم رابطه کار بسیار مشکلی است و حفظ آن نیز مشکل‌تر؛ داشتن ارتباط مناسب با همه کشورها جزو سیاست‌های ماست و آسیب شناسی اینکه چرا تاکنون این چنین نبوده است و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد، حق کاندیداهاست.

بروجردی افزود: خوب است که کاندیداها در کنار مطرح کردن این مسائل برای این آسیب‌ها راهکار عمل نیز ارائه دهند، معتقد نیستم که این ایده نیز باید لاجرم در همین چارچوب رقم بخورد بلکه معتقدیم باید با تلاش و برنامه ریزی، در برقراری ارتباط حتی ارتباط شخص رئیس جمهور با همتای خارجی خود نیز موثر بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در این فر‌آیند حتی برقرای ارتباط با کشورهایی که استقلال به معنای واقعی را ندارند نیز مهم است یعنی همان‌هایی که تحت تاثیر آمریکا بوده و اطلاعات غلط به آنها داده می شود.

این نماینده مجلس با ذکر مثالی در این زمینه خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در موضوع سوریه، آمریکا وهمپیمانان اروپایی و منطقه‌ای همه وحدت خود را به کار گرفتند تا در ساختار این کشور را از بین ببرند اما ایران به عنوان عضو سازمان ملل به همراه کشورهایی مانند روسیه و چین در کنار سوریه قرار گرفتند و امروز همه دنیا اذعان دارند که جبهه غربی شکست خورده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از نکاتی که به عنوان کاستی‌ها در عرصه سیاست خارجی وجود دارد، قابل اصلاح است، گفت: برخی از مسائل هم زمان‌بر است، مانند مسئله هسته‌ای ایران که آمریکا و هم‌پیمانانش یک روز عنوان می‌کردند که حتی نباید دو سانتریفیوژ در کشور داشته باشیم و نظام جمهوری اسلامی ایران با رهنمودهای رهبری و برنامه ریزی به جایی رسیده که امروز آنها این مسئله را پذیرفته‌اند و رویکرد آنها از مذاکرات آلماتی به این طرف، در جهت مثبت‌تر شدن است.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبلیغات رسانه‌های خارجی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و در کانون توجه بودن این انتخابات از سوی آنها، گفت: تجارب دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده که به چه میزان جمهوری‌اسلامی ایران، در صراط مسقتیم قرار دارد و این امر در مواضع شجاعانه ایران در حوزه‌های مختلف به‌ خوبی قابل مشاهده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آمریکایی‌ها در قضیه حمله به افغانستان، یادداشت رسمی خود را از طریق حافظ منافع خود به ایران ابلاغ کردند تا ایران اجازه دهد از خاک این کشور برای حمله به طالبان که دشمن مشترک ما و آنها بود، استفاده کنند که البته جمهوری اسلامی ایران نه بزرگ و صریحی به آنها داد و از این دست مثال‌ها در صحنه‌ روابط بین‌الملل که مایه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است فراوان بوده است.

وی با بیان اینکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران متاثر از ساختار موجود نظام اسلامی است، تصریح کرد: در این ساختار، رهبر انقلاب با صلابت در راس مدیریت قرار دارند و رئیس‌جمهور نیز حتما باید در همان راستا و با همان صلابت حرکت کند.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دستگیری و شناسایی تیم‌های خرابکار و تروریستی که وزارت اطلاعات در رز گذشته اخبار آن را منتشر کرد، در راستای همین اقدامات بود و به‌طور قطع آنها به دنبال این هستند که ایران انتخابات موفقیت‌آمیزی را برگزار نکرده و یا با چالش برگزار کند.

وی با اشاره به آثار حضور پرشور مردم در انتخابات، تاکید کرد: حضور مردم، دشمن را نسبت به این روش‌ها دلسرد می‌کند همچنان که در مسیر روند کار شورای نگهبان در مورد تایید صلاحیت‌ها، دشمن با صراحت موضع گرفته و درصدد تحریم مردم برآمد؛ بنده معتقدم که مردم ایران جزو سیاسی‌ترین و دغدغه‌مندترین ملت‌های جهان هستند و اظهارنظرهای اینچنینی از سوی کشورهای اروپایی و‌ سران آمریکا، آب در هاون کوبیدن است.

رئیس کمیسیون امنیت مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری انتخابات آینده بر مذاکرات هسته‌ای ایران ، اظهار داشت: انتخابات در ایران نمی‌تواند تغییری در سیاست هسته‌ای ایران ایجاد کند؛ سیاستگذاری هسته‌ای در بالاترین سطح کشور صورت می‌گیرد و نظرات کارشناسان در شورای عالی امنیت ملی با تایید رهبر معظم انقلاب به گام‌های قابل اجرا تبدیل می‌شود.

بروجردی اضافه کرد: در مذاکرات 8سال گذشته، در روند هسته‌ای شدن ما با شیب تندی در حال انجام است، ما در عرصه هسته‌ای برخلاف اراده آمریکا به عنوان یک کشور حاکم بر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، مستقل کار را پیش برده‌ایم به‌طوری که با وجود استفاده آمریکا از همه ظرفیت‌های موجود، آنها در جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران ناموفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: البته کاندیداها می‌توانند در تبلیغات خود به روشنگری در مسئله هسته‌ای بپردازند و با آسیب‌شناسی وضع موجود، به ارائه راهکارهای مناسب بپردازند زیرا این حق ملت و نظام است و باید با واقعیت‌های صحنه آشنا شوند.

بروجردی افزود: روند هسته‌ای شدن ما بخصوص بعد از مذاکرات آلماتی1، به شکلی است که تغییر سیاست طرف مقابل و اعلام آمادگی آنها برای رسیدن به نتیجه، قابل مشاهده است و این مسئله‌ای است که به‌ دلیل انسجام داخلی و پشتوانه مردمی کسب شده است.

وی تاکید کرد: آنها روزی اجازه داشتن حتی دو سانتریفیوژ را به ایران را نمی‌دانند اما ما امروز نیروگاه هسته‌ای داریم و می‌توانیم از توانمندی‌های سایر کشورها در این عرصه استفاده کنیم و گام‌هایی را در این مسئله برداریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به نظر من، ایران در سیاست‌های کلان هسته‌ای موفق بوده‌ و به سمت موفقیت و پیشرفت بیشتر نیز گام برمی‌دارد، افزود: این نکته حتما باید در تبلیغات کاندیداها ذکر شود و البته ارائه راه‌های عملی برای بهتر شدن و برداشتن گام‌های جدید نیز قابل عرضه است.

بروجردی در بخش پایانی سخنان خود در برنامه دیروز، امروز،‌ فردا با اشاره به سخنان و توصیه‌های رهبری به کاندیداهای ریاست جمهوری،‌ افزود: در فرصت تبلیغات،‌کاندیداها و اطرافیانشان نباید به وحدت ملی خدشه‌ وارد کنند، بلکه باید توصیه‌های رهبری مبنی بر پرهیز از تشویش افکار عمومی، رعایت دیگر کاندیداها، عدم تخریب یکدیگر و پرهیز از روش‌های تبلیغاتی غربی رعایت شود.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران مانند ساختمان و بنای رفیعی است که طی 34 سال کار برپا شده است و باید بخش‌های مثبت و موفقیت‌های آن را هم در کنار نقاط ضعف بیان و برای کاستی‌ها نیز ارائه راهکار ارائه داد.


مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شب گذشته در برنامه دیروز امروز فردا با اشاره به ضرورت برنامه‌محور بودن کاندیداها اظهار داشت: برنامه داشتن نامزدها از نکات مهمی و اساسی‌ای است که می‌تواند به شناخت مردم برای انتخاب بهتر کمک کند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های نامزدها از جنس قانون گذاری و یا سیاست‌گذاری نیست، افزود: در کشورمان قوانین و سیاست‌هایی مانند سند چشم‌انداز و برنامه پنجم و قانون بودجه را دارد و نامزدها باید برنامه اجرایی خود را در این چارچوب ارائه دهند.
میرکاظمی جامعه نگری در برنامه‌ها را در یکی دیگر از ضرورت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: نباید این گونه باشد که نامزدها تنها به ارائه برنامه در یک حوزه اکتفا کنند زیرا با چنین رویکردی دچار بخشی‌نگری می‌شویم و این، نگران‌کننده است زیرا جامع‌نگری در مسائل مختلف از جمله روابط بین قوا، امری مهم است و رئیس‌جمهور باید بتواند مسائل بین‌قوایی را به خوبی حل و در حوزه‌های مختلف یکپارچگی ایجاد کند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در کنار این مسائل، نامزدها باید شیوه‌های اجرایی و روش‌های کار خود را به عنوان برنامه‌های اجرایی کشور، ارائه و عنوان کنند که به طور مثال برای مسائل اساسی کشور مانند بحث ارزش پول ملی یا رشد هزینه‌های کشور در حوزه درآمد چه برنامه‌هایی دارند، این مسائل در صورت شناخت کامل آنها از وضعیت کشور امکان‌پذیر می‌شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به مسئله سیاه‌نمایی در تبلیغات اشاره کرد و گفت: سیاه‌نمایی و تخطئه دیگران برای اثبات خود رویکرد مناسبی نیست، البته در دوره‌های قبل این امر وجود داشت و افرادی با پررنگ‌تر کردن ضعف‌ها، به دنبال کسب رای برای خود بودند.
وی اضافه کرد: کشور ما از نظر منابع طبیعی و انسانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و باید ببینیم با چه روش‌هایی می‌توانیم این ظرفیت‌ها را بالا ببریم؛ این اصل، میسر نمی‌شود مگر با شناخت کافی از وضعیت کشور که لازم است نامزدها در آن به شناخت بالایی رسیده باشند.
میرکاظمی با بیان اینکه برخی در تبلیغات خود برخی اصول را خدشه‌دار می‌کنند، تاکید کرد: در واقع با این رویکرد و سیاه‌نمایی‌ها، احساس بی‌اعتمادی در مردم ایجاد می‌کنیم و به این مسئله اساسی که مردم قرار است در دوره‌های بعد نیز افراد دیگری را انتخاب کنند، توجه نمی‌کنیم.
این نماینده مجلس افزود: ما برای اینکه بتوانیم به رشد 8 درصدی طبق سند چشم‌انداز برسیم و کلیات اصل 44 را اجرا کنیم، باید حس اعتماد در بین مردم را تقویت و برای این مسئله راهکار اجرایی ارائه دهیم.
میرکاظمی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: در این مسیر باید در کنار نقاط ضف، نقاط قوت را نیز بیان کرد زیرا مردم ایران نشان داده‌اند که در انتخاب خود به جزئیات سخنان نامزدها نیز توجه و انتخاب خود را با دقت انجام می‌دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاثیرگذاری نتیجه انتخابات در آینده کشور گفت: نتیجه انتخابات قطعا بر مسائلی مانند تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود زیرا دشمنان ایران معتقدند که با فشار اقتصادی بر دولت و ملت ایران، می‌توانند رشد اقتصادی را کاهش و با کاهش قدرت اقتصادی کشور، رفاه مردم را دچار خدشه کنند و با این کار، زمینه‌ را برای دل‌زدگی به انقلاب فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مردم ایران به خوبی می‌دانند که مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، ناشی از برخی سوءمدیریت‌ها و البته تحریم‌هاست، افزود: حضور پرشور مردم در پای صندوق، رای تودهنی به دشمنانی خواهد بود که فکر می‌کنند ملت ایران نسبت به نظام و انقلاب دلسرد شده‌اند.
میرکاظمی همچنین گفت: بحث تحریم‌ها در کنار زمزمه‌هایی که برخی در کشور مطرح می‌کنند مبنی بر وجود مشکلات به دلیل تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها، روندی است که دشمنان را در این مسیر امیدوار می‌کند در حالی که همه می‌دانیم بخشی از مشکلات موجود ناشی از سوءمدیریت‌هاست و با اصلاح روش‌ها، می‌توان این سوء مدیریت را برطرف کرد.
وی در این زمینه افزود: بسیاری از مسائلی که ما با آن دست‌ و پا می‌زنیم به مسائل داخلی کشور بر می‌گردد بطوری که شاهدیم در اواخر سال 90، سیستم ارزی کشور به هم ریخت و برخی اصرار داشتند که عنوان کنند که این بهم ریختگی، ناشی از تحریم‌هاست در حالی که در آن سال، 64 میلیارد دلار واردات به کشور داشتیم، 44 میلیارد صادرات و حدود 80 میلیارد دلار ارز در کشور عرضه شده بود و این آمار نشان‌دهنده وضعیت نسبتا مطلوبی است.
میرکاظمی تاکید کرد: اینکه عنوان کنیم این فرایند به دلیل تحریم بوده یک نوع بی‌صداقتی با مردم است در حالی که می‌شود از مردم عذرخواهی کرد، چرا که مشکلات را به گردن تحریم انداخته و اینگونه دشمنان را در رسیدن به نتیجه همراهی کنیم، رویکرد مناسبی نیست و باید برای آن راهکارهای عملی پیدا کرد.
وی در ادامه سخنان خود به مسئله هدفمندکردن یارانه‌ها و استفاده ابزاری برخی کاندیداها از آن اشاره کرد و گفت: هدفمند‌کردن یارانه‌ها یکی از حرکت‌های اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور است و می‌تواند آینده خوبی را برای کشور رقم زند.
این نماینده مجلس ادامه داد: ریشه تورم در ایران در این است که دولت برای اداره امور کشور احتیاج به منابع مالی دارد و در آن مسیر از نفت، مالیات و سایر منابع استفاده می‌کند، متاسفانه سهم نفت در این مسیر قابل توجه است.
وی با اشاره به فرایند هدفمندکردن یارانه‌ها افزود: قانون مشخص کرده که از بخش آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی، 50 درصد به حساب مردم، تولید، تامین اجتماعی و کسری بودجه ریخته شود که ما اگر بخواهیم وابستگی خود را به نفت کم کنیم، با این روند می‌توانیم از تورم نیز جلوگیری کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این فرایند ثبات اقتصادی را در کشور ایجاد می‌کند، افزود: ثبات اقتصادی باعث سرمایه‌گذاری و توجه به سرمایه‌گذاری می‌شود و فرآیند اصلاح ساختار اقتصادی در کنار سایر تصمیمات مانند مسائل ارزی و گمرکی می‌تواند آن را در مسیر مناسب هدایت کند.
وی با بیان اینکه همه کارشناسان اعتقاد دارند تنها راه برون رفت از وضعیت بد اقتصادی و رسیدن به ثبات، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: باید همه جوانب آن را مانند مسائل مربو به مالیات، ارز، گمرک و بهره‌برداری را مورد توجه قرار داد و اگر نامزدی آن را به عنوان یک کار تبلیغاتی به عنوان مثال با بالابردن یارانه‌ها عنوان کند، جفا به مردم است زیرا ارائه راه حل اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی، کار مناسب‌تری است.
میرکاظمی خاطرنشان کرد: باید در این بین روشنگری صورت گیرد و آن را به عنوان یک راه حل اساسی برای درمان مشکلات اقتصادی کشور دید.
این نماینده مجلس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات و حضور مردم گفت: دشمن به دنبال دلسردی مردم از نظام است و برای این مسئله به دنبال ایجاد راه نفوذ در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: امنیت انرژی برای کشور نکته قابل توجهی است و در حالی که خیلی از استان‌های کشور دارای مخازن انرژی هستند، این مسئله از سوی ما نادیده گرفته شده است.
میرکاظمی درا دامه این گفت‌وگو افزود: نباید اجازه دهیم این کشورها با استفاده از روش‌هایی مانند تحریم، فشارهای سیاسی و یا فعالیت‌های اجتماعی امیدوار به حضور در ایران شوند و آن را نقطه امیدی در این زمینه بدانند.
وی تصریح کرد: باید حساب برخی از مشکلات را از مسائل دیگر جدا کرد زیرا مشکلات موجود با ارائه راه‌حل‌های قابل حل است که می‌توانیم با استفاده از راه‌حل‌های مناسب به اهداف چشم‌انداز 1404 برسیم.
میرکاظمی در پایان افزود: حضور مردم پای صندوق‌های رای، رای اعتماد به نظام و تودهنی به کسانی که علاقه‌مند به سلطه بر ذخایر ایارن از جمله نفت هستند، خواهد بود.

منبع:مشرق،    

 

 
استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.