حرکت داوطلبان اجرای قانون در مسیر خلاف قانون
28 فروردين 1392 |
تهران- در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی است، اما این روزها با وجود مدت زمان باقی مانده به تبلیغات انتخاباتی، شاهد فعالیت زود هنگام نامزدهای احتمالی در نقاط مختلف کشور هستیم.
به گزارش ایرنا، در حالی که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری 30 بهمن 91 از تشکیل ستاد ویژه پیشگری از جرایم انتخاباتی با بخش نامه رییس قوه قضاییه خبر داده است، با آغاز تبلیغات زودرس انتخاباتی اولین سوالی که به ذهن مخاطب می آید این است که چرا با چنین رفتارهایی برخورد نمی شود؟
وظیفه ستاد مرکزی پیشگری از جرایم انتخاباتی رصد فعالیت های انتخاباتی نامزدها، ستادها و حامیان آنها نسبت به رعایت قوانین و مقررات است و اولین جلسه این ستاد یکم اسفند 91 در دادستانی کل کشور با حضور معاون پیشگیری قوه قضاییه تشکیل شده است.
اما هنوز مشخص نیست که شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شده یا خیر که البته پیگیری خبرنگار قضایی ایرنا در این خصوص بی نتیجه مانده است.
گاهی افرادی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند، ماه ها قبل از شروع فرآیند قانونی یعنی ثبت نام، تایید صلاحیت و اعلام اسامی تایید شده آنان به وسیله وزارت کشور، به صورت غیر رسمی، فعالیت های مقدماتی که رنگ و بوی تبلیغاتی دارد را آغاز کرده و به شیوه های گوناگون سعی بر جلب آرا مردم دارند.
اما همواره در این میان نکته ای مهم به فراموشی سپرده می شود و آن اینکه هرگونه فعالیت تبلیغاتی مستقیم و یا غیرمستقیم زودهنگام، امکانات، فرصت ها و تمرکز کشور را مدت ها قبل از انتخابات مصروف انتخابات می کند.
نامزدها باید به این موضوع اهتمام کنند که بی توجهی به قانون از چشم بیدار مردم دور نمی ماند و این موضوع را مد نظر خواهند داشت، کسی که از ابتدا بدون توجه به قانون رفتار می کند آیا می تواند در آینده مجری خوبی برای قانون باشد؟
حال این پرسش بی پاسخ است که چرا نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری که خود باید تابع قانون باشند از این قانون سر باز زده و به سفر استانی، مصاحبه و سخنرانی هایی با محوریت انتخابات می پردازند.
برخی از نامزدهای احتمالی به طور رسمی سفرهای انتخاباتی خود را آغاز کرده و به استان های مختلف سفر و در جمع اقشار گوناگون مردم سخنرانی تبلیغاتی می کنند.
به دنبال این موضوع و مواردی مشابه بود که چهارشنبه هفته گذشته شورای نگهبان در این خصوص واکنش نشان داده و سخنگوی این شورا به مسوولان سازمان صدا و سیما هشدار داد که از انجام هرگونه اقداماتی که شائبه تبلیغات انتخاباتی برای نامزدها دارد، خودداری کنند.
عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه گذشته در پاسخ به سوال ایرنا که از او پرسید آیا دیدار رییس سازمان صدا و سیما با 14 تن از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و پخش تصاویر آنها از بخش های خبری رسانه ملی خلاف قانون نیست؟ گفت: دیده شده که برخی از نهادها و دستگاه ها که از بودجه عمومی استفاده می کنند خطا می کنند و برای یک یا چند نامزد انتخاباتی تبلیغ می کنند. بر اساس ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری این مساله ممنوع است.
کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت های داوطلبان این موضوع را مدنظر قرار می دهد و به آن رسیدگی می کند.
آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در خطبه های نماز جمعه 25 اسفند سال 91، ضمن هشدار در مورد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفته بود: «رسانه ها باید در بحث انتخابات رعایت جهات لازم را بکنند. من واقعاً جایز نمی دانم رسانه ملی از کسانی که در معرض کاندیداتوری هستند مصاحبه کند. چرا که این نوعی تبلیغات زودرس است و ما امیدواریم که این کارها تکرار نشود.»
**مروری بر قانون انتخابات ریاست جمهوری
قانون انتخابات ریاست جمهوری در ˈفصل ششمˈ به نحوه تبلیغات پرداخته است که در ذیل بخش هایی از آن را مرور می کنیم:
«ماده 62- به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.
ماده 63 ـ اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:
1- دادستان کل کشور یا نماینده تام الاختیار او.
2- وزیر کشور یا نماینده تام الاختیار او.
3- دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات.
4- رییس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا
5- رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام
الاختیار او.
تبصره - شورای نگهبان می تواند یک نفر از میان اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر کار کمیسیون مزبور تعیین کند.
ماده 66- فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می پذیرد.
ماده 68 - انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می شود.
تبصره 1- موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق است.
تبصره 2- ادارات و سازمانها و ارگانهای دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچیک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.»
فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می یابد. بنابر این هرگونه فعالیت تبلیغاتی از سوی نامزدهای احتمالی پیش از این موعد خلاف قانون می باشد. امیدواریم قوه قضائیه فارغ از هرگونه تبعیض به وظایف قانونی خویش عمل کرده و با هرگونه اقدام خلاف قانون در این زمینه برخورد کند. نامزدهای احتمالی انتخابات نیز این موضوع را مد نظر داشته باشند که مردم رفتارهای قانونی یا غیرقانونی آنها را ملاک انتخاب خود قرار خواهند داد.
... و به فرموده رهبر معظم انقلاب: تجربه نشان داده که مردم هوشیار و بصیرند.
منبع:ایرنا
|