گفتمانسومتير درهمۀ ابعادخصوصا درخدمترسانی جهش ایجاد کرد/ اینکه بگویند انحرافی به وجود نیامده قابلقبول نیست/ارتجاعگفتمانی را ورشکستههای سیاسی دنبال میکنند
30 فروردين 1392 |
گروه گفتگو: سوم تير را بايد موعد احياء گفتمان انقلاب اسلامي در دهه سوم از عمر با بركت اين انقلاب شكوهمند و مردمي دانست. اين واقعيتي است كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها و بارها بر آن تاكيد كرده، صحه گذاشته و اساسا آنرا مبناي حمايت گرمتر خود از دولت گفتماني برآمده از اين واقعه قرار دادند.
اين كه در 16 سال حاكميت رويكردهاي غربگرايانه دولتهاي سازندگي و اصلاحات چه بر سر معيارهاي تراز گفتمان انقلاب اسلامي ايران آمد كه حركتي همچون سوم تير 84 به موعدي براي احياء اين معيارهاي بدل شد شايد موضوعي باشد كه نيازمند ساعتهاي بحث و گفتگو و هزاران صفحه يادداشت و تحليل و تاريخنگاري باشد.
اما آنچه اين روزها و با نزديك شدن به انتخابات يازدهم رياست جمهوري ضروري به نظر ميرسد پاسخ به اين پرسش است كه آيا اساسا حاكميت رويكردها و معيارهاي گفتمان انقلاب اسلامي بر سطوح كلان تصميمسازي و تصميمگيري در سالهاي پس از سوم تير، دستاوردي عيني و قابل لمس در حوزههاي مختلف داشته است و يا اينكه اين معيارها تنها شعارهاي ناكارآمدي است كه در صحنه اجرا دستاوردي را با خود به همراه نداشته و آنچنان كه اين روزها دولتمردان سازندگي و اصلاحات مدعي آن هستند، بايد به همان شيوههاي حاكم در دولت اصلاحات و سازندگي رجوع كرد، و همان رويكردهاي پيشين را بر اداره جامعه حاكم كرد!؟
به نظر ميرسد چالش امروز در مواجهه با معيارهاي گفتمان انقلاب اسلامي، موضوع كارآمدي اين معيارهاست. رجانيوز اين موضوع را در قالب نشستها و گفتگوهايي با چهرههاي مطرح گفتماني جبهه فرهنگي - سياسي انقلاب اسلامي در ميان گذاشته است تا از آنها درباره دستاوردهاي چرخش به سمت گفتمان انقلاب اسلامي در عرصه مديريت كلان كشور بپرسد و اينكه آيا اين چرخش، دستاوردي عيني در عرصه اجرا داشته است؟ اگر دستاوردي داشته، آن دستاورد چه بوده است و اينكه چرا بايد حاكميت اين معيارها بر عرصه كلان تصميمگيري و تصميمسازي تداوم داشته باشد.
در ادامه گفتگوي رجانيوز با سيدمهدي هاشمي، رزمنده و جانباز جنگ تحميلي و از موثرين شكلگيري جريان سوم تير 84، و يكي از دولتمردان دولت نهم در پستهاي مختلف وزارت كشور، راه و شهرسازي و نماينده منتخب مردم تهران در مجلس نهم را در اين باره ميخوانيد.
سيد مهدي هاشمي در اين گفتگو به تبيين دستاوردهاي حاكميتگفتمان انقلاب اسلامي در سالهاي گذشته و البته آفتهايي كه گريبان اين دولت را گرفته پرداخته است:
فرمايشات رهبر معظم انقلاب پيرامون نقاط ضعف و قوت رئيس جمهور فعلي و اينكه رئیس جمهور بعدی باید ویژگیهای مثبت رئيس جمهور فعلي را منهای نقاط ضعف آن داشته باشد، فرصت مناسبي را براي بررسي اين ويژگيها بوجود آورده است. با توجه به حضورشما در دولت نهم به نظرتان ویژگیهای مثبت دولت به خصوص دولت نهم چه بود؟
بسم الله الرحمن الرحيم. به هرحال مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به نکات کلیدی بسیار مهمی اشاره کردند.مثل اینکه هم نقاط ضعفِ و هم نقاط قوتِ دولت گذشته را باید دید.یعنی هم نقاط ضعف وجود دارد وهم نقاط قوت. پس اینکه ما بخواهیم مدعی شویم که هیچ نقطه قوتی یا نقطه ضعفی وجود ندارد؛ کاملا روشن است که اشتباه است. و طبیعتا همۀ افرادی که منصفانه و متعهدانه نسبت به قضیه نگاه می کنند به این موضوع هم اعتراف دارند .
اما نکته قابل توجه این است که نقاط قوت نباید ما را دچار غفلت از نقاط ضعف موجود بکند.؛ یا نباید موجب توجیه آن نقاط ضعف شود.
ببینید ما خصوصا دردولت نهم موضوعاتی مثل "پرونده هسته ای"، "هوا فضا"، "سفرهای استانی"، موضوع "زیرساخت های کشور" خصوصا در بخش عمرانی و بحث مسکن مهر، بحث "سلول های بنیادی"؛ اینها از نقاط قوت و مهم و اصلی ای بوده.و من فکر می کنم که رضایتمندی حضرت آقا را هم تا حد زیادی توانست جلب کند.
اما به هرحال درکنار اینها ما نقاط ضعف مهمی هم داشتیم که اینها باید برطرف شود و در همین فرصت باقیمانده هم من فکرمی کنم بخشی از آن شاید قابل جبران باشد. موضوعاتی مثل "ورود به مسائل فرهنگی به صورتِ غیرکارشناسی، غیرتخصصی وغیرمنطقی" یا "ضعف هایی که در تعاملات بین قوا وجود داشت چه در ارتباط با مجلس چه در ارتباط با قوۀ قضاییه." یا مثلا "تغییرات زیادی که در دولت به وجود آمد" یا بعضی "بداخلاقی هایی" که متاسفانه رایج شد؛خب اینها از نقاط ضعفی بوده که به هرحال وجود داشته و باید ما تلاش بکنیم که این نقاط ضعف و این بعضا "خودمحور بودنها "یا "ازخودراضی بودن ها" در ادامۀ کار اصلاح شود، به وجود نیاید و یا جبران شود.
در این قضیه مسائلی مثل "ولایت پذیری و تبعیت پذیری" هم هست که به هرحال در سایر قوا هم متاسفانه شاهدش بودیم، یعنی متفاوت عمل کردن در شعار وعمل. یعنی ما بگوییم ولایت مداریم ولی در عمل با بدرفتاری ها و بداخلاقی ها خلاف تدبیر رهبر انقلاب عمل کنیم. خب این درواقع پذیرفته نیست وهم موجب تکدر خاطرِ مقام معظم رهبری و هم ملت شریف و عزیز ایران اسلامی می شود که بارها هم این موارد را مردم شریف مان به شکل های مختلف مطالبه کرده اند.
امسال که سال حماسۀ سیاسی هست باید یک حماسۀ جدیدی رقم بخورد و یک رکورد جدیدی ثبت شود. تا پیش از این موضوع شوراها یک مقداری مورد غفلت واقع شده بود و یا اونطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته بوده ، حالا که همزمانی پیدا کرده با انتخابات ریاست جمهوری نه تنها نباید ضعیف تر مورد توجه و عنایت قرار بگیرد، بلکه باید خیلی قوی تر مورد توجه قرار بگیرد.
و من مطمئنم چون با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شده، این دفعه میزان شرکت کنندگان چندبرابر خواهد بود. طبیعتا حالا که تعدد کاندیداها در شوراها زیاد است و از آن طرف شاید برای اولین بار است که درانتخابات ریاست جمهوری هم اینقدر تعدد کاندیدا را شاهد هستیم، هوشیاری و هوشمندی و دقت نظر بیشتر و مناسب تری را مطالبه می کند. نکته دیگر این است که با توجه به شرایط زمانی خاصی که ما داریم، انتخابات بیشتر مورد توجه جهانیان هست.هرچند که همیشه این بوده ولی طبیعتا در این مرحله مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت و ما باید مثل همیشه در انتخابات ها دشمن را غافلگیر کنیم و نشان بدهیم که حضور مردم و همبستگی و پیوستگیشان با نظام و رهبری در چه حد بالاست.
خلاصه اینکه الان سالهاست در عرصه های مختلف دشمن نسبت به ملت دچار یأس و ناامیدی شده و انشاء الله امسال هم تیر خلاص رو ما با بحث حماسۀ سیاسی و اقتصادی به دشمن بزنیم. حماسه ایجاد کردن در دو محور رهبری و مردمی معنا پیدا می کند. یعنی اگر مردم در این حماسه مشارکتِ فعال و محوری نداشته باشند یا رهبری نقش محوری و اصلی را نداشته باشد طبیعتا این حماسه ایجاد نخواهد شد. گذشته به ما نشان داده که هم رهبری و هم مردم، پای کار این نظام و انقلاب بوده و هستند و خیلی خوب توانسته اند نقششان را ایفا کنند
ما پیام خودمان را با نوع انتخابی که در شوراها و ریاست جمهوری خواهیم داشت می رسانیم.یعنی کسی که انتخاب می شود باید مطالبات ما را پاسخگو باشد.. ولی فکر می کنم دیگه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید در جهت گیری ها و موضع گیری هایمان برای انتخاب اصلح بین اصولگرایان، خصوصا در ریاست جمهوری به یک هماهنگی بیشتری برسیم و جهت گیریمان به این سمت باشد که ببینیم آنچه را که مصلحت نظام هست انشاءالله در انتخاب خودمان مدنظر داشته باشیم. روی بحث شوراها هم نباید غفلت بکنیم چراکه که شوراها خیلی می تواند در هماهنگ کردن خدمت رسانی به مردم و هماهنگ کردن شرایط اقتصادی ما و به وجود آوردن این حماسۀ اقتصادی تاثیرگذار باشد. به هرحال مدیریت شهری می تواند خیلی در جهت تسریع رسیدگی به مردم و حل معضلات اقتصادی و معیشتی مردم تأثیر مثبتی داشته باشد، که من امیدوار هستم که این هماهنگی در دور بعدی انتخابات انشاءالله هماهنگی بسیار بالاتری نسبت به گذشته باشد.
همين نقاط ضعفي بوجود آمده كه به آن اشاره كرديد، موجب شده است كه عدهاي عنوان كنند که اصلا انتخاب این رویکرد و گفتمان از اول غلط بوده و ما باید به گفتمانهای قبل از سوم تیر برگردیم. .تحلیل شما از این سخنان چیست ؟
من این را قبول ندارم . به هرحال ببینید من فکر می کنم به عنوان یکی از کسانی که فعال بودم در موضوع انتخاب دولت دهم، فکر می کنم که بهترین انتخاب همینی بود که شد ،یعنی اگر بخواهیم چنین حرفی رو قبول کنیم باید بگوییم که پس مثلا ما انتخاب دیگری باید می کردیم. مثلا فرض کنید ما می رفتیم آقای موسوی یا کروبی یا دیگری راانتخاب می کردیم
درمورد انتخابات سال 84 چطور؟
در آن انتخابات هم قطعا این انتخاب بهتر از دیگر انتخاب ها بود.اما اینکه این انتخاب موجب شود که بعضی ها بخواهند این گفتمان را به نفع یک شخص خاصی مصادره کنند و یا بگویند که ما بی عیب و نقص عمل کردیم، یا اینکه بگویند انحرافی به وجود نیامده؛ این قابل قبول نیست.
ببینید طبیعتا ما نباید دشمن را خواب فرض کنیم.یعنی وقتی که این انتخاب با این رشد به وجود آمد طبیعی است که دشمن با تمهیدات بیشتری می آید تا این جریان را به انحراف بکشاند یا دچار چالش و مشکل کند. کاری که به هر دلیلی تا حدودی هم توانست در آن موفق باشد.حالا چه دلایل داخلی داشته باشد چه خارجی، یا چه دلایل فردی باشد چه جمعی؛ به هر صورت این اشکالی بوده که در دولت دهم دیگر خیلی جدی تر این موضوع بروز پیدا کرد- البته ریشه های آن در دولت نهم هم قابل لمس بود- و ما باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم که اشکالات به وجود آمده از کجا نشأت گرفته و به چه دلیلی به وجودآمده و در صدد رفع اینها باشیم که در دولت های بعدی این مشکلات به وجود نیاد.
شاید یکی از اشکالات اصلی این بود که در این موضوعات به صورت تیمی کار نشد و شاید نگاهِ به فرمایشات مقام معظم رهبری و به اصول و مبانی درواقع مورد انتظار، نگاهِ ضعیفی بود که موجب بروز این اشکالات شد. امیدوارم که در ادامه از فرصت باقیمانده استفاده شود و انشاءالله انتخاب آینده و تیمی که برای مدیریت کشور؛چه درمدیریت شهری و شوراها و چه در قوۀ مجریه انتخاب شود که بتوانند بالاترین سطح هماهنگی بین بخشها و بیشترین توجه را به اصول و مبانی نظام و ولایت و رهبری داشته باشند؛ تا بتونیم ان شاءالله بالاترین سطح خدمت رسانی به مردم شریف و عزیز را هم داشته باشیم. و بحث عدالت و پیشرفت را که مدنظر حضرت آقا بوده انشاءالله بتوانیم اجرایی کنیم.
یکی از نکاتی که در صحبت های مشهد رهبر انقلاب به آن پرداخته شد این بود که ایشان فرمودند نظر رهبری روی فرد خاصی نیست و به نوعی این گفتمان را که در هردوره انتخابات توسط بعضی اصولگراها دنبال میشد را رد کردند. به نظرتان چرا رهبری امسال هم این بحث را مطرح کردند ؟
خب شاید یک دلیلش سوءاستفاده های قبلی ای بوده که مطرح بوده. شاید هم یک دلیلش حساسیت این مقطع بوده که لازم است یک دقت نظر بیشتری و یک توجه بیشتری نسبت به انتخاب فرد اصلح اتخاذ شود. شاید هم نزدیکی بعضی از کاندیداهای مطرح شده به همدیگر از نظر معدل توانمندی عامل این صحبت های ایشان باشد که حالا امیدواریم در بین اصولگرایان یک انسجام قوی تری به وجود بیاد تا محاسن این گفتمانی که در خدمت رسانی به به مردم بوجود آمده تقویت شود و معایبش هم ان شاءالله از بین برود، تا ما بتونیم یک نتیجۀ بهتری را در این انتخابات داشته باشیم
گفتمان خدمت و عدالت از دولت نهم برخاست و توانست کارآمدی خود را در دولت نهم نشان بدهد، ولی در دولت دهم کمرنگ تر و مخدوش شد. اتفاقی که حالا در حال رخ دادن است این است که برخی تلاش می کنند که غلط بودن این گفتمان را جا بیندازند و گفتمانه های دیگری مثل اصلاحات یا سازندگی را به عنوان نسخه تجویز نی کنند.بحثی که این روزها به "ارتجاع گفتمانی" معروف شده است. به نظرتان این کار با چه هدفی صورت می گیرد؟
من به نظرم می رسد این کار را یک سری ورشکسته های سیاسی بیشتر دنبال می کنند و به دنبال این هستند که به نوعی اشتباهات خودشان را توجیه بکنند و بگویند که مثلا بالاخره ما از اول خیلی چیزها را می دانستیم.، نه! بالاخره ما در شرایط جنگ با دشمن هستیم و طبیعتا همانطور که در دفاع مقدسمان نمی توانستیم خیلی چیزها را از قبل پیش بینی کنیم و خیلی تصمیم گیری ها باید در صحنه عمل صورت می گرفت و با توجه به شرایط به وجودآمده تصمیم گیری می شد؛این ها هم در واقع باید در صحنۀ عمل تصمیم گیری می شد. اینکه کسی از قبل بخواهد بگوید من از پنج سال پیش می دانستم که این انحرافات یا این مشکلات در دولت مثلا دهم به وجود میاید، این درواقع یک بلوف است. یک گفتمان صحیح و درستی نیست و این اشکالات طبیعی است که در طول مسیر با توطئه های دشمن و با ضعف هایی که در ما ایجاد شد به وجود آمد و شاید عملکرد نامناسب برخی افراد موجب شد که این اشکلات یه مقداری توسعه یا عمق بیشتری پیدا کند.
من فکر می کنم که ما باید با هوشیاری و هوشمندی این موفقیت های عمده و مهمی که در دولت نهم و دهم به وجود آمده را حفظ و تقویت کنیم و ضعف هایی هم که وجود داشته را رفع کنیم. بالاخره شما می دانید که خروجی دولت نهم و دهم به مراتب از دولت هفتم و هشتم در بسیاری از ابعاد بهتر بوده واز دولت پنجم و ششم هم در بسیاری از ابعاد بهتر بوده. یعنی توانسته یک رشد و جهشی را در همۀ ابعاد خصوصا در خدمت رسانی به مردم ایجاد کند، که البته ضعف هایی هم در دولت نهم و خصوصا دولت دهم داشتیم که اینها باید مرتفع شود. حتی یک ضعف هم ضعف بزرگ و زیادی است و قابل قبول نیست. ما هم باید ادامۀ این دور جدید خدمت رسانی اصولگرایان به مردم را انشاءالله در دولت های بعدی پایه گذاری کنیم.
به نظرتان اینکه برخی کاندیداهایی که خود را اصولگرا می دانند، خود را به نوعی "تکنوکرات معرفی می کنند چیست؟
خب به نظرم این از همان ضعف ها ناشی می شود و اشکالاتی که ما پهلو دادیم و داریم درواقع فرصت ایجاد می کنیم برای تکنوکرات ها و کسانی که چنین تفکراتی را دارند و احساس نیاز نشان دادن به چنین افرادی. البته ازمنظری شاید هم بشود گفت که آنها میخواهند با طرح این شعارها، آراء تکنوکرات ها را هم برای خود کنند.
بالاخره ببینید یک تیپ ها و مدل های خاصی در جامعۀ ما وجود دارند که این تفکرات را می پسندند.حالا برخی ها می آیند که به سبد آرائشان اضافه کنند یک دفعه می بینند در سبد آراء موجود خودشان هم ریزش ایجاد می کنند و از آن کم می کنند. این اشتباهات استراتژیک گاهی موجب می شود که آنها هم احساس بکنند که اصلا محلی از اعراب دارند یا مثلا فرصتی برای عرض اندام دارند و حتی مثلا بخواهند کاندیدای مستقلی را مطرح بکنند.
منبع:رجانيوز
|