شریعتمداری : رقیب اصلی اصلاح طلبان کاندیدای دولت است
26 اسفند 1391 |
اصلاح طلبان با نگاه مشارکتجویانه یاس موجود در بخشی از جامعه را بزدایند/ علت بسیاری از مشکلات اصولگرایان هستند/ نتایج انتخابات نشان میدهد عدم رضایتمندی مردم کجاست.
ایلنا: محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات است و قریب یک ماه است که کاندیداتوری خود را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری اعلام کرده است. فردی که در افکار عمومی در طیف اصلاح طلبان تعریف میشود. شریعتمداری عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی، عضویت در هیأت امناء ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، عضویت در هیأت امناء آستان قدس حضرت عبدالعظیم و قائم مقامی وزیر بازرگانی در کابینه هاشمی رفسنجانی را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
متن گفتوگوی ایلنا با این کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری در ادامه میآید.
وزیر اسبق بازرگانی درباره حریف اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: دولت حریف قدری است و نمیشود گفت دولت میخواهد بیاید و در انتخابات اعمال نظر و رای کند، ولی به نظر من اصلیترین رقیب ما دولت است.
محمد شریعتمداری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خود از آرایش سیاسی اصلاح طلبان، اظهار داشت: چندین ماه است که مجموعه اصلاح طلبان گروهی را مامور کرده و این گروه در حال بررسی مشارکت فعال یا نیمه فعال اصلاح طلبان است و تا آنجا که ما اطلاع داریم تا به حال به جمع بندی مشخصی نرسیدهاند.
وی با بیان اینکه فرصتها در حال گذر است و جا دارد در این زمینه تصمیمگیری سیاستورزانه و عقلایی اتفاق بیفتد، گفت: باید مجموعهای که در معرض انتخاب هستند تعیین شوند و با هم هماهنگی لازم را داشته باشند و در وقت مناسب برای شرکت با یک حداقلی که حضورشان میتواند مشارکت را به حد قابل ملاحظهای بالا ببرد تصمیم بگیرند. به این ترتیب سطح مشارکت طرفداران جبهه اصلاحات را بیش از گذشته بالا ببرند، حتی اگر این امکان فراهم نبود با مشارکت با یک کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان با یک سطحی نازلتر این مشارکت به طور جدی اتفاق بیفتد و این شرایط فراهم شود که جبهه اصلاحات همچنان به عنوان یکی از نحلههای فکری که در گذشته ما به عنوان خط چپ جامعه از آن یاد میکردیم، بتواند حضور فعال و تاثیر گذار خود را حفظ کند.
*** اصلاح طلبان با نگاه مشارکتجویانه یاس موجود در بخشی از جامعه را بزدایند
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اصلاح طلبان میتوانند بدنه اصلاحات را بازیابی کنند، تصریح کرد: باید مجموعه نخبگان جبهه اصلاحات که دل در گرو جمهوری اسلامی، آرمانهای امام و وجود کشوری تحت عنوان نظام اسلامی با همین قوانین دارند، یک نگاه مثبت مشارکت جویانهای را اتخاذ کنند و گفتمانی را با طرفداران مجموعه اصلاحات اتخاذ کنند که زمینههای امید آفرینی را افزایش دهد و یاسی را که در بخشی از اینجامعه مستولی شده از بدنه اینجامعه بزدایند. اگر این وضعیت اتفاق بیفتد اصلاحطلبان مشارکت حداکثری طرفداران خود را خواهند داشت و اگر نتوانند خود را در وهله اول از لحاظ روحی و فکری بازسازی کنند، طبعا تاثیر گذاریشان در جامعه حداقلی خواهد بود و البته راه این تاثیر گذاری مهم از اعتدال میگذرد.
وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: اگر نقد منصفانه صورت بگیرد و فقط نقصهای طرف مقابل دیده نشود به نظر میآید امکان امید آفرینی هست. اما وقتی ما به صورت حق به جانب و یک طرفه تمام خوبیها را طرف خودمان بگذاریم و تمام آنچه نقص است را به طرف مقابل نسبت دهیم طبعا از لحاظ روحی دچار مشکل هستیم و نمیتوانیم مشارکتی را جلب و جذب نماییم. لذا من به دوستانی که سالها در دولت آقای خاتمی با آنها همکاری کردم، میگویم پیش گرفتن یک نگاه اعتدالی به وقایع گذشته حرکت مثبتی است و اگر این هدف محقق شود این ظرفیت در مجموعه نخبگان اصلاحات هست که سطح مشارکت قابل ملاحظهای برای این جبهه را جذب کنند.
*** اصلاح طلبان با سوءتدبیر به حاشیه رفتهاند
وی با بیان این اعتقاد که اصلاح طلبان به حاشیه رانده نشدند و خودشان با سوءتدبیر در حاشیه قرار گرفتند، افزود: تصمیماتی که اصلاح طلبان با حضور شش کاندیدا در عرصه انتخابات گرفتند کس دیگری نگرفته بود و این قابل فکر است. بالاخره این سوالی است که باید از خودشان بپرسند آیا به حاشیه رانده شدند یا خود را با طرز تلقی و تصمیم گیری در حاشیه قرار دادند. یک تابویی را به وجود آوردهایم که خودمان نمیتوانیم آن را بشکنیم و این بالاخره باید یک روزی تمام شود. جبهه اصلاحات به هوش!
*** اجماع هیچگاه در دستور کار اصلاحطلبان نبوده است
این کاندیدای ریاستجمهوری در مورد امکان وحدت اصلاح طلبان، اظهار داشت: اصلاح طلبان باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند، ولی اجماع و وحدت هیچ وقت در دستور کار اصلاحطلبان نبوده و آنها به تضارب افکار و اندیشه معتقد هستند و من این ادبیات را از آنها زیاد شنیدهام. اما فکر میکنم در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم بتوانند یک یا دو نفر از بین خودشان یا کسانی که دارای شرایطی هستند که میتوانند کاندید این جبهه قرار بگیرند را انتخاب کنند و به جامعه معرفی کنند، در این صورت امکان اینکه در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند، بیشتر است.
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات درباره وضعیت اصول گرایان در انتخابات پیش رو تصریح کرد: در گذشته وضعیت اصولگرایان وضعیت تبعی بود و بعضی اصولگرایان مهم و شاخص به ما میگفتند سلام ما را به خاتمی برسان و بگو شما نه تنها جبهه اصلاحات بلکه ما را هم با معرفی این شش کاندیدا دچار مشکل کردید و زمینه بروز یک جریان فکری مثل این دولت را شما در جامعه فراهم کردید. اما در این دوره حضورشان تبعی نیست، چون دولت در آن زمان سرکار بود و طبعا جبهه اصلاحات با این اقتداری که داشت میتوانست تصمیم درست بگیرد و اصولگرایان به طبع آن اگر اصلاح طلبان دو کاندید معرفی میکردند آنها هم دو کاندید معرفی میکردند و طبعا از میان آن دو نفر کاندید دولت فعلی انتخاب نمیشد، اما آن موقع این تفکر حاکم نشد، ولی امروز جریان اصول گرایی جریانی نیست که به تبع دولت و جریان اصلاح طلبی شکل بگیرد و خودش فعال مایشا است.
*** علت موجده بسیاری از مشکلات اصولگرایان هستند
وی با ذکر اینکه بخشی از قدرت موجود در عرصه سیاسی امروز زاییده تفکر اصولگرایی است، اظهار داشت: بعضی از دوستانی که امروز دم از بعضی انتقادات میزنند خودشان علت موجده این دولتاند و در کنار آن تفکر و موید این حرکات بودند، لذا اینها امروز دچار تشتت شدند و میبینیم امروز در مورد جبهه رهپویان، اگر قرار بود کاندیدی را معرفی کنند بهتر از آقای ولایتی کسی نبود، ولی امروز علاوه بر اینکه آقایان حداد و قالیباف و ولایتی حضور دارند، آنها مسیر دیگری را برای خودشان انتخاب کردند و سه نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند و تازه به نظر نمیآید آن سه نفر نیز کاندیدای تمام مجموعه رهپویان باشند. از این منظر تعداد تکثر یافته کاندیداهای مانده در عرصه دوره یازدهم امر محتوم و قابل پیش بینی است بار آن بر شورای نگهبان تحمیل میشود، ولی در صورتی که یک سیاست ورزی عقلایی مورد توجه اصلاح طلبان و اصول گرایان قرار بگیرد به طور طبیعی تعداد کاندیداهای مقبول کاهش پیدا میکند و شورای نگهبان بار مسئولیتش سبکتر میشود و انتخابات شکل و شمایل بهتری پیدا میکند.
*** با نزدیک شدن به انتخابات جناحها به سمت سیاستورزی عقلانی پیش میروند
محمد شریعتمداری درباره علت تشتت در جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان، اظهار داشت: ورود به صحنه انتخابات در این دوران با توجه به آثار ذهنی باقیمانده ناشی از اتفاقات انتخابات دوره قبل که خاطرات خوشی را تداعی نمیکند خیلی با احتیاط پیش میرود. این احتیاط در زمان شروع ورود به صحنه انتخاباتی برای همه احزاب و گروهها و نحلههای فکری در عرصه سیاست ورزی در حوزه مسایل مرتبط به انتخابات دوره ۱۱، معطوف به حوادث گذشته است. این احتیاط باعث تشتت میشود و هر چه به ایام انتخابات نزدیک شویم این احتیاط کمتر میشود و طبعا هر دو جناح به سمت یک سیاست ورزی عقلانی هدایت میشوند و به موقع در این دوره شاهد سیاستورزیهایی خواهیم بود که نتیجهاش مشارکت بیشتر مردم و وجود طرز تفکرهای مختلف است که پایگاه مردمی دارند و امیدواریم نتایج با شکوهی بگیریم.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبری با اشاره به موقعیت حامیان دولت در انتخابات آینده، عنوان کرد: دولت در انتخاب یک کاندیدا به عنوان نماینده تفکر خودش بسیار مقتدر است و دولت ابزار اقتدار زیادی در اختیار دارد. زمانی که خودش به صراحت بگوید من میخواهم کاندیدایی داشته باشم و استمرار قدرت خودش را طلب میکند طبعا هماوردی نابرابری شکل میگیرد و این تصور پیش میآید که بعضی احزاب بدون داشتن امکانات دولت میخواهند با کاندید منتخب دولت رقابت کنند و این صحنه نابرابر نه چندان خوبی پیشرو میگذارد. اما اینکه حامیان دولت چقدر میتوانند در انتخابات نقش ایفا کنند باید گفت در گذشته هم این حامیان نقش بسیار جدی داشتند، ولی امروز میخواهند صفها بهم بزنند و یک اغتشاشی به وجود بیاورند که معلوم نشود چه رخ داده است. در حالی که مردم فهیمتر از این حرفها هستند و دقیقا استقبال اصول گرایان از احمدینژاد را به یاد دارند که در مورد ایشان مدیحه سرایی میکردند و امروز انتقاد کردن از آنها پذیرفتنی نیست و مردم همه این موارد را میفهمند.
*** دولت به شکل سازمان یافته قصد ورود به انتخابات دارد
وی با ذکر اینکه منظور از دولت شخص رییس جمهور و اطرافیان نزدیک ایشان هستند، ابراز داشت: امروز دولت به صورت تشکل یافتهای مستقیما قصد ورود به عرصه رقابتهای اتخاباتی را دارد و میخواهد در انتخابات مشارکت فعال داشته باشد بدون اینکه حزب مشخصی وجود داشته باشد و حزب کاندیدایی را معرفی کند. این موضوع هرچند از طرف دولت رد میشود، ولی مورد تکذیب جدی قرار نمیگیرد و طبعا این پاسخ مثبتی تلقی خواهد شد وشواهد و قرائن هم این را نشان میدهد. سفرهای انتخاباتی و حرکتهای انتخاباتی کاملا محسوس وجود دارد و پیداست برخی تصمیمات با هدف مسایل انتخاباتی صورت میگیرد و همه سیاسیون درک روشنی از این ماجرا دارند ولی در طیف اصولگرا حامی جدی برای دولت وجود ندارد.
شریعتمداری در مورد احتمال حضور مشایی در انتخابات آینده، گفت: خیلی روشن نیست که مشایی از احمدینژاد حمایت میکند یا احمدینژاد از مشایی. ولی آقای مشایی رابطهاش را با اصولگرایان سنتی کاملا مشخص کرده است و از همان اول هم چنین دیدی نسبت به این موضوع داشته است. ولی تحلیل رابطه روی پرده و پشت پرده همکاری بین دولت و اصول گرایان سنتی و جبهه پایداری کار بسیار سختی است، اما به نظر میرسد مخالفت اصول گرایان با ایشان در جریان رقابتهای انتخاباتی است که هر طیف با طیفهای رقیب خود به مخالفت بر میخیزد.
وی در مورد احتمال رد صلاحیت کاندید احتمالی دولت و راهکارهای رییس جمهور برای عبور از این موضوع، اظهار داشت: من تصویر روشنی از اینکه شورای نگهبان چه کسانی را رد و یا تایید صلاحیت میکند ندارم و ممکن است شورای نگهبان بر خلاف تصوری که وجود دارد کسانی را تایید و یا رد کند. آقای رییس جمهور هم در این زمینه که علاوه بر حقوق قانونی خود که مصرح در قانون اساسی است سایر قوا را ملزم به رعایت یک حقوق نانوشتهای میکند. خیلی دور از ذهن نیست که اگر اختلاف نظری وجود دارد این نهادهای قانونی باشند که در یک تعامل و سازشی دیدگاهها ونظرات ایشان را بپذیرند، ولی فکر میکنم ایشان باید به سمت محترم شمردن قانون پیش رود و همه توافقات را در چهارچوب قانون شکل دهد.
***رقیب اصلی اصلاحطلبان کاندیدای دولت است
وزیر سابق بازرگانی درباره حریف اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: دولت حریف قدری است و نمیشود گفت دولت میخواهد بیاید و در انتخابات اعمال نظر و رای کند، ولی اصول گرایان سنتی هستند که مهمند، این طور نیست به نظر من اصلیترین رقیب ما کاندیدای دولت است.
وی در پاسخ به سوالی که آیا وضعیت اقتصادی امروز درمیزان مشارکت مردم در انتخابات موثر خواهد بود، تصریح کرد: ممکن است مسایل اقتصادی مسایل مهمتر از انتخابات را هم تحت تاثیر قرار دهد وقتی تامین معیشت مردم با مشکل مواجه است طبقه متوسط جامعه و آنهایی که ساکن شهرهای بزرگ و متوسط هستند در خطر جدی قرار میگیرند و آثار ناشی از فشار تورمی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. تصمیماتی که برای تامین نیازهایی مثل تخصیص مبلغی برای نیازهای شب عید مردم اتخاذ میشود به طور عام نه با نگاه به مفهوم بالا بردن میزان مشارکت مردم، بلکه برای افزایش سطح رضایتمندی مردم از نظام که این حق مسلم متقابل بین نظام و مردم است اتفاق میافتد وحتما نابسامانی وضعیت اقتصادی مردم میتواند در میزان مشارکت آنها تاثیر گذار باشد.
*** نتایج انتخابات نشان میدهد عدم رضایتمندی مردم کجاست
شریعتمداری ادامه داد: مشارکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به معنی تایید عملکرد دولت و یا سایر قوا نبود. بلکه مردم میبینند نظام جمهوری اسلامی ایران تحت فشار همه جانبه بیرونی است و معتقدند نظام با ادامه این مسیر به حل مشکلات آنها اهتمام خواهد کرد و در نتیجه احساس یاس نمیکنند و برای حل مشکلاتشان در ادامه این مسیر توسط دولت نظام جمهوری اسلامی ایران آنجا حاضر میشوند و تایید خودشان را نسبت به کلیت نظام نشان میدهند. در مورد انتخابات هم اصل مشارکت مردم که نشان دهنده مشروعیت نظام است باید مورد توجه و اهتمام دولت باشد و هرگونه اقدامی را که اثر معکوس بر این مشارکت بگذارد را خنثی کند، اما مردم به طور متقابل با توجه به اینکه به نظر میرسد در فشار اقتصادی هستند به انتخابات هم نگاهی مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن دارند و طبقه متوسط و فرودست جامعه که اساس نظام را به عنوان حامی خود میشناسند و میدانند که نظام نگاه ویژهای نسبت به محرومان دارد اصل مشارکت را انجام میدهند اما در رای خودشان همین موضوع را منعکس میکنند و وقتی آرا خوانده میشود شما متوجه میشوید عدم رضایتمندی تا کجاست.
وی افزود: بالاخره کاندیداهایی در انتخابات شرکت میکنند و نسبت به عملکردها نقادانه صحبت میکنند و وقتی اقبال مردم نسبت به آن اشخاص را در عرصه انتخابات میبینید به نوعی مردم هم مشارکت و هم نسبت به وضعیت موجود اعلام رای کردند و من هم به عنوان کاندیدا تقاضایم از مردم این است که در انتخابات مشارکت فعال کنند و در رایشان دیدگاه و نظرشان را نشان دهند.
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات درباره علت موجده وضعیت اقتصادی امروز عنوان کرد: دو عامل مهم در ایجاد این شرایط وجود دارد یکی به مدیریت نظام اقتصادی و اجرایی کشور برمی گردد که حتی این اواخر مقام معظم رهبری هم که خیلی محتاطانه نسبت به دولت که بالاترین مسیولیت اجرایی را دارد انتقاد میکنند، بخشی از بار این مسئولیت را به دوش دولت محول کردند و ما هم پیش از این در ارزیابیهایی که داشتیم به این جمع بندی رسیده بودیم که مورد تایید رهبری هم قرار گرفت که بخشی از این ضعف به ضعف در مدیریت و نحوه اداره امور مردم بر میگردد و این موضوع با نشانههای مختلفی قابلیت اثبات دارد.
وی ادامه داد: بخش دیگرش به تحریم بر میگردد که آن هم شامل دو بخش است، یکی تحریم در اثر برخی اقدامات ناصحیح یا دامن زدن به امر تحریم با سیاستهای ناصواب و یکی اصل تحریم که تحریم کنندگان با موجودیت نظام اسلامی فعلا تحت عنوان هستهای مخالفت میکنند و اگر مساله هستهای حل شود مسایل دیگری را برای مخالفت با جمهوری اسلامی مطرح میکنند و طبیعی است آن بخش از دست دولت خارج است، اما بخشی از موضوع تحریم هم به سوء مدیریت برمی گردد. پس اگر مشکلات اقتصادی امروز را بخواهیم دسته بندی کنیم سه دوم آن به مدیریت در عرصه تحریم و ارکان اقتصادی و و یک سوم آن هم به مشکلات ذاتی ناشی از تحریم علیه جمهوری اسلامی برمی گردد.
محمد شریعتمداری در باره راهکار برون رفت از این شرایط، اظهار داشت: این موضوع راه حل دوسویه دارد. از یک طرف در عرصه روابط خارجی اعمال سیاستهای صحیح در گفتگوها که در جریان ۵+۱ در حال پیگیری است وادامه چنین روشی در صورتی که غربیها بخواهند حسن نیت خود را ثابت کنند یکی از این راه حلهایی است که میشود به آن پرداخت. در کنار آن با مفروض دانستن اینکه این تحریمها در کوتاه مدت امکان رفع و رجوع ندارد، پیدا کردن راه حلهای علمی و نحوه برخورد با آثار این تحریم مهم است و اگرتصمیمات و راهکارها صحیح بود یک چنین سرنوشتی را پول ملی پیدا نمیکرد و نرخ تورم و نرخ بیکاری این وضعیت را پیدا نمیکرد و این باید مورد توجه و اهتمام جدی دولت قرار بگیرد که راهکارهای جدی مقابله با آثار تحریم را مورد توجه قرار دهد.
*** همت ما باید معطوف به برطرف کردن آثار ناشی از تحریم وحشیانه دشمن باشد
وی اضافه کرد: اگر تفاهم جدی صورت بگیرد، برداشتن این تحریمها به صورت خلق الساعه ممکن نیست و ضرورت برنامه ریزی و نگاه عالمانه به مذاکرات باید وجود داشته باشد و به ثمر رسیدن مذاکرات یک راهکار جدی در حل مشکلات است. همت ما باید معطوف برطرف کردن آثار ناشی از تحریم وحشیانه دشمن باشد و در این زمینه دولت نیازمند استفاده از دیدگاهها ونظرات نخبگان این ملت و وسیع کردن طیف همکارانی است که در این زمینه در حل مشکلات به کمک دولت بیایند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد ارائه دیر هنگام بودجه و شائبه تخصیص بخشی از بودجه برای مصارف انتخاباتی، گفت: همیشه همه دولتها که اقبال خودشان را برای شرکت در انتخابات اعلام میکردند با این نوع اتهامات مواجه بودند و این دولت خیلی صریحتر در مورد این موضوع صحبت کرده و طبعا انگشت اتهام بیشتر متوجهاش میشود، ولی من فکر میکنم قوای نظارتی کشور کار میکنند و طبعا اگر چنین اتفاقاتی سویی مشاهده شود دستگاه نظارتی کشور بیتفاوت نخواهد بود و من نگرانی نسبت به این موضوع ندارم.
*** تاخیر در ارائه بودجه تصمیم سیاسی بود
وی اضافه کرد: یکی از تروکاژهای سالهای اخیر این است که هر چه فرصت نمایندگان برای بررسی لایحه بودجه محدودتر شودع طبعا تاثیر گذاریشان برلایحه بودجه کمتر میشود و دولت فکر میکند بهتر است ۹۸% بودجه دست خودش باشد تا ۹۵% آن و این در صورتی است که بخواهیم بگوییم دولت کار آمد است ولی تصمیمش یک تصمیم سیاسی است و به قانون عمل نمیکند و خلاف قانون را به جان میخرد. ولی از آن طرف با تیغ برنده بودجه چند دوازدهم مواجه میشود که برنامه ریزی کشور را مختل میکند و کشوررا به قهقرا میبرد وامور اجرایی کشور را فشل میکند، ولی دولت به این موضوع توجه جدی ندارد، هر چند مجلس تا به حال تلاش کرده این اتفاق کمتر بیفتد ولی از سویی دولت با توجه به انحلال سازمان برنامه و بودجه توان اجرایی خودش را محدود کرده و قابلیتهای لازم در این مجموعه برای تقدیم به موقع لایحه نیست و یا اگر این قابلیت در دولت هنوزحفظ شده دولت سازو کارهای تصویب این را در مجمع عمومی خودش اعم از کمیسیونهای ویژه ندارد و نمیتواند در وقت قانونی بودجه را تحویل دهد.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی در مورد علت مدارای مجلس با دولت، عنوان کرد: به دلیل وجود تحریم و سنگین بودن بار قوه مجریه در مقابل مردم و اینکه هر وقت ضعفی در قوه مجریه به وجود میآید دودش به چشم مردم میرود، رهبری در این دوران بیشترین حمایتها را از دولت کردند و مجلس هم به تاسی از رهبری تلاشش این است که در نقطه مقابل قرار نگیرد که دولت میخواسته یک خدماتی را ارائه کند، اما مجلس با اهتمام به وظایف قانونی و نظارتی خود به این مشکل دامن زده و این مدارای مجلس به تاسی از رویکردی است که رهبری در حمایت از دولت اتخاذ کردند و رهبری هم میگویند دولت تحت تاثیر تحریم است و باید خدماتی را ارائه کند و تا جایی که مقدور است باید از فشارهای گوناگون باشد تا خدماتی را به مردم ارائه کند که دود این دعواهای سیاسی به چشم مردم نرود.
*** عملکرد دولت زمینه همانند سازی احمدینژاد و بنیصدر را در ذهن مردم به وجود آورد
وی درباره بحث تشابه سازی احمدینژاد و بنی صدر که این روزها مطرح است، اظهار داشت: عبرت آموزی مهمترین منفعت تاریخ است و این نصیحت برای همه ما خوب است. هر کس یک اعمالی را انجام دهد طبعا در مورد اعمالش قضاوت صورت میگیرد واگر به گونهای به قانون عمل نکند و در تعارض با قوا قرار بگیرد و احساس شود دولت برای همه مشکلات خودش ناچار به فرافکنی او به متهم کردن قوا و تضعیف ارکان نظام است. طبعا اگر صدا و سیما هم به آن نپردازد این تشابه سازی در ذهن مردم شکل میگیرد و فکر میکنم انگشت اتهام در این موضوع از خیلی وقت پیش به سمت دولت رفته بود و امروز صدا و سیما با این برنامه بیشتر به این جو دامن زد، ولی مستقیما به این موضوع اشاره نکرد اما طوری بود که شخصیتی مثل آقای عسگراولادی با دیدن این برنامه این برداشت را کردند و در نتیجه بخش سیاسی جامعه و توده مردم هم در جریان این ماجرا قرار میگیرند و این همانی سازی وقتی زمینه عملی نشستن در ذهن مردم را پیدا میکند که مردم مشابهتهایی در عمل دولت و عملکرد زمان بنی صدر ببینند که مهم ترینش مخالفت با برخی از منویات رهبری است که به صراحت اعلام شده و مخالفت با سیاستهای کلی نظام، عدم التزام به اجرای قانون، خود محوری، دور زدن برخی از قوانین موجود، نگاه فراقوهای یا خارج از اختیارات یک قوه به حل مسایل جاری کشور توسط قوه مجریه داشتن و احساس رسالت ویژه برای حل مشکلات خارج از قوه مجریه در رفتار دولت مشاهده کردن همه اینها رفتارهایی است که این فکر را در ذهن مردم محقق میکند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این گمانه زنی که ادبیات و برخی رفتارهای اخیر رییس جمهور برای جذب آرای خاکستری اصلاح طلبان است، تصریح کرد: مهمترین گفتمانی که از دولت در گذشته مشاهده میشد و مورد تقدیر قرار میگرفت گفتمان انقلاب اسلامی بود که نگاهش معطوف به حل مشکلات اساسی جامعه و معیشت مردم و مبارزه با فساد بود. اما الان دولت با مشکلی مواجه است اگر در مورد مبارزه با فساد صحبت میکند، امروز بعد از ۸ سال مدیریت دولت بر قوه مجریه هم چنان مظاهر فساد را در سطح عام و خاص مشاهده میکنیم که چهرههای خشنی از فساد در سطح عمومی جامعه است. مردم هرگز قبول نمیکنند که این اتفاقات در قوه مجریه به وسیله قوه دیگری دارد انجام میشود و فساد در قوه مجریه را نمیشود به کس دیگری نسبت داد. پس سخن گفتن از این موضوع امروز مقداری سختتر شده و زمان اینکه بگوییم چیزهایی هم داریم که رو کنیم گذشته است. چون دولت تمام شد و ظاهرا چیزی نیست که گفته شود چون در غیر این صورت تابه حال گفته شده بود و یا بخشی از آن به قوه مجریه برمی گردد که گفتنش به مصلحت نیست و یا صحبت کردن از انقلاب اسلامی هم امروز حوائج ماندگاری دولت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ را به وسیله یک نمایندهای که او معرفی میکند مرتفع نمیکند، پس تغییر گفتمان شکل گرفته و حرکت از سمت عدالت خواهی به سمت آزادی خواهی انجام شده که این حرکت خارج از محلی است.
وی ادامه داد: این دولت بحث حقوق اساسی ملت را در پایان دولت مطرح کند یا سخن از مواردی بگوید که در گذشته این الفاظ را استفاده نمیکرد، در صورتی این رویکرد مشکلات جدیدی را به وجود میآورد و مشکلات گذشته را نمیتواند حل و فصل کند و هم نخبگان جامعه و هم توده مردم این گفتمان را از این دولت نمیپسندند و این صحبتها را در ماههای پایانی دولت دهم قبول نمیکنند و این گفتمانی کار آمد نیست.
این کاندید انتخابات ریاست جمهوری در مورد انصراف خود به نفع کاندیدای اجماعی اصلاح طلبان، تصریح کرد: من همواره از جهت ایجاد یک ائتلاف با افرادی که از نظر فکری نزدیک هستند اعلام آمادگی کردم و پیشقدم هستم و معتقدم این ائتلاف میتواند به تحقق مشارکت گسترده بیشتر مردم در عرصه انتخابات کمک کند و تشتت آرا انتخابات را به سمت نتایج متکی به شانس میبرد و این به مصلحت کشور نیست و باید به این سمت حرکت کنیم.
*** در صورت وجود کاندیدای اجماع کنار میروم
وی ادامه داد: من با این فکر همراهم و در صورت وجود یک کاندید اجماعی کناره گیری میکنم. من یک فرض را برای کناره گیری مطرح کردم که حضور اشخاصی که بخش قابل ملاحظهای از آنها اصلاح طلبند یا اصولا در جناحی نمیگنجند مثل آقایان خاتمی، هاشمی، ناطق نوری و خمینی شرط کناره گیری من است. ولی اگر از این دایره خارج شویم من امیدوار نیستم اصلاحطلبان و اصول گرایان به جز حول این چهرههای معین به سمت اجماع بر یک نفر پیش بروند.
محمد شریعتمداری در پایان درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان و اصول گرایان گفت: کسانی که دارای این پتانسیل هستند در هر دو جبهه وجود دارند ولی آماده مشارکت در انتخابات نیستند و یا به دلایلی حضور خودشان را نافع نمیدانند و کنار نشستند و طبعا آن وقت افرادی باقی میمانند ولی در اندازهای نیستند که اجماعی بر یک فرد در مورد آنها اتفاق بیفتد آن وقت میتوانند تعداد بیشتری از هر جناح کاندیدا شوند که احتیاج نباشد کسی به نفع دیگری کنار رود.
گفتوگو: افروز زمانی
منبع:ایلنا
|