حسن عباسي: مشارکت بالاي 60 درصد مردم در انتخابات برابر با هزار مانور نظامي بود/ مجمع تشخيص مصلحت نظام چندان قائل به نظريات ديني در حوزه اقتصاد نيست
  19 اسفند 1390

 

خبرگزاري دانشجو نوشت:
حسن عباسي در همايش دکترين مهدويت که به همت کانون بيداري اداره فرهنگي دانشگاه علوم اقتصادي در تالار فرهيختگان اين دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به حضور و مشارکت حداکثري مردم در انتخابات هفته گذشته گفت: اهميت حضور بالاي 60 درصدي در انتخابات نقش بسيار موثري در مقابله با تهديدات سياسي و اقتصادي و نظامي دارد.

مشارکت بالاي 60 درصد مردم در انتخابات برابر با هزار مانور نظامي است

وي با بيان اينکه مشارکت بالاي 60 درصد مردم در انتخابات برابر با هزار مانور نظامي است، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات نه تنها سرنوشت سياسي خود را تامين مي‌کنند بلکه تهديدات کلان را نيز مي‌توانند خنثي کنند.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه بايد به چنين مردمي باليد و به آنها افتخار کرد، افزود: مردمي که چنين موقعيتي را رقم مي‌زنند به طور قطع مي‌توانند نقش خود را به خوبي در ظهور نيز رقم بزنند.

عباسي در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاسير و تعاريف مختلفي که از دکترين ظهور در نزد انديشمندان و نظريه پردازان مختلف جهان است، گفت: تلقي عمومي از دکترين ظهور اين است که کسي بيايد و ما را از وضعيت فعلي نجات ‌دهد.

وي با تاکيد بر اينکه انتظار ظهور و انتظار آمدن به دو معني است، خاطرنشان کرد: در دکترين مهدويتي که مدنظرماست، ما بايد خود را آماده حضور در برابر او کنيم و به سراغ او رويم.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال در توضيح اين مطلب افزود: معني واقعي انتظار نيز همين است يعني که ما بايد آنقدر به منجي که به حضور او اعتقاد داريم نزديک شويم که بتوانيم او را رؤيت کنيم.

فرق امام معصوم و پيامبر(ص) در اين است که پيامبر به سراغ ما مي‌آيد و ما بايد به سراغ امام رويم

عباسي با بيان اينکه امام معصوم در انديشه اسلامي به مانند معبد و کعبه است، گفت: فرق امام معصوم و پيامبر(ص) در اين است که پيامبر(ص) براي ابلاغ دستور خدا به سراغ ما مي‌آيد اما ما براي رسيدن به حجت تمام که همان امام(ع) است بايد به سراغ او رويم.

وي با اشاره به يکي از آيات قرآن افزود: خداوند در قرآن تاکيد کرده است که اگر قومي خود در درون خود تغييري ايجاد نکند خداوند نيز در وضع آنها تغيير ايجاد نمي‌کند.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه اگر قرار بود اوضاع قومي با حضور امام تغيير کند امام اندکي در غيبت خود صبر نمي کرد، گفت: نوح(ع) 950 سال مردم را به حق دعوت کرد اما به جايي نرسيد و از 11 امام ما دو نفر با شمشير و 9 نفر با زهر به دست يکي از قوم خود به شهادت رسيدند و اين به اين معني است که هيچ يک از اين امت‌ها آمادگي حضور امام(ره) را در کنار خود نداشته‌اند.

نظريه اميد جوامع را بدون تحرک مي کند

عباسي با اشاره به نظر ارنست بلوخ يکي از فلاسفه چپ معاصر مبني بر نظريه اميد، خاطرنشان کرد: وي معتقد است حکومت‌ها بايد هميشه اميد کاذبي را در جامعه خود ايجاد کنند و براي رسيدن به همان اميد کاذب مردم و جامعه خود را به حرکت وادارند در حالي که اين مسئله به مردم ضربه مي‌زند و آنها را در خواب نگه مي‌دارد و باعث بدون فعاليت شدن آنها مي‌شود.

وي با بيان اينکه در آسيب شناسي دکترين مهدويت اين مسئله و اعتقاد به آمدن منجي يکي از خطرات و آسيب‌هاي جدي به شمار مي‌رود، گفت: اين ديدگاه همان ديدگاهي است که مارتين لوتر در پروتستان تاليزم آن را مطرح کرد نگاهي که انسان را بي‌تحرک کرده و جامعه را از تحرک اجتماعي باز مي‌دارد.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با اشاره به ديدگاه مارکس در خصوص دين مبني بر اينکه دين افيون ملت‌هاست، گفت: چنين ديدگاهي به مهدويت، تفسير همان ديدگاه معروف مارکس به دين است؛ زيرا چنين نگاهي و منتظر آمدن منجي بدون ايجاد تغيير در جامعه ذهن افراد جامعه را مانند مواد مخدر از فعاليت دور کرده و به ايستايي و بي‌تحرکي وا مي‌دارد.

شيعه معتقد است براي رسيدن به امام بايد تغييراتي را در درون خود و جامعه ايجاد کنيم

عباسي با اشاره به ديدگاه شيعه در خصوص مهدويت و دکترين مهدويت خاطرنشان کرد: شيعه معتقد است امام در جايگاهي قرار دارد که ما براي رسيدن به او بايد خود را آماده حضور در برابر او کنيم و تغييراتي را در درون خود و جامعه ايجادنماييم.

وي با ذکر مثالي در اين خصوص خاطرنشان کرد: شيعه معتقد است مهدي (عج الله) مانند چراغ اقيانوسي است که با دادن علامت‌ها و نشانه‌ها انسان‌هايي را که در تلاطم سرگردان مانده‌اند به سوي خود هدايت مي‌کند.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با تاکيد بر اينکه اين نوع نگاه به مهدويت انسان را به پيشرفت و ايجاد تغيير در درون خود و جامعه بر مي‌انگيزد، افزود: نگاه شيعه باعث پويايي و ايجاد انگيزه در رسيدن به امام مي‌شود.

عباسي در ادامه سخنان خود با اشاره به تئوري شاه جنوب و شاه شمال که در ذيل دکترين مهدويت از جانب نظريه پردازان آمريکايي در خصوص ايران مطرح مي‌شود، تصريح کرد: اين تئوري معتقد است که جهان در سيطره دو شاه قرار دارد.

تئوري شاه شمال و شاه جنوب به معني مصادره انقلابهاي منطقه توسط ايران است

وي افزود: در اين تئوري شاه شمال کشورهاي آمريکايي و اروپايي و شاه جنوب کشور ايران به شمار مي‌رود که شاه شمال به دنبال گسترش سيطره خود در بين کشورهاي جنوبي که همان کشورهاي مسلمان و آفريقايي که در حال حاضر انقلاب‌هايي در درون آنها به وقوع پيوسته است، مي باشد.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه يکي از دلايل حجم عظيم فشار رسانه‌اي عليه ايران به دليل وجود اين تئوري در بين نظريه پردازان و مشاوران سياسي کشورهاي آمريکايي و اروپايي است، گفت: اين نظريه معتقد است ايران به دنبال مصادره انقلاب‌هاي کشورهاي اسلامي است و تلاش مي‌کند از اين طريق حکومت هخامنشي سابق خود را بازسازي کند.

عباسي ادامه داد: فشار رسانه‌اي عليه ايران با بهانه‌هاي دست‌يابي به انرژي اتمي و سناريوهاي مختلف بر همين مبنا پايه ريزي شده است.

وي با بيان اينکه ما براي جلوگيري از اين ديدگاه و رشد آن بايد دکترين مهدويت را به معناي درست معني و تفسير کنيم، گفت: ما بايد دکترين مهدويت را با اين معنا تفسير کنيم که خود بايد به سراغ امام معصوم رويم و زمينه تغيير را در درون خود و جامعه خود فراهم کنيم.

دکترين مهدويت را نبايد محدود به کشور خود کنيم و آن را امري جهاني بدانيم

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه دکترين مهدويت را نبايد محدود به کشور خود کنيم و آن را امري جهاني بدانيم، خاطرنشان کرد: براي رسيدن به حضرت بايد احاديث و قرآن را به خوبي بشناسيم و از آنها در تمام مسائل کشور خود الگوگيري کنيم.

عباسي با بيان اينکه يکي از تهديدهاي اصلي که باعث دوري جامعه ما از ايجاد تغييرات مناسب براي رسيدن به امام مي‌شود از بين بردن رويه‌ها و عادت‌هاي غلط است، گفت: تهديد اصلي در اين زمينه پديده‌اي است به نام Many يا همان پول که امروز مکتب اقتصاد همه کشورها را تعيين مي‌کند و کشور ما نيز علي‌رغم اسلامي بودن بر پايه آن حرکت مي‌نمايد.

طي سال‌هاي اخير اصلي‌ترين گزاره‌اي که در برابر خدا ايستاده، پول است

وي با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير اصلي‌ترين گزاره‌اي که در برابر خدا ايستاده، پول است، خاطرنشان کرد: امروز در کشور ما نيز مکتب اقتصادي نئوکنزي‌ها که بر مجمع تشخيص مصلحت نظام حاکم است و مکتب فريدمني‌ها که در ديدگاه دولت حاکم است، اجراء مي‌شود و اين درحالي است که هر دو مکتب، ليبراليسم و ناکارآمدي آن در حوادث سال گذشته و بحران اقتصادي اروپا و آمريکا اثبات شده است.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه براي رسيدن به تغييرات لازم بايد زمينه ظهور را فراهم و سازوکارهاي مناسب آن را ايجاد کرد، گفت: براي ايجاد اين تغيير‌ها بايد فرهنگ، اقتصاد، سياست و همه گزاره‌هاي زندگي خود را طبق معارف اسلامي و قرآني تفسير کنيم و الگوي مناسب در اين خصوص براي کشور و جهان ارائه دهيم.

عباسي با بيان اينکه متاسفانه در کشور ما برخي از مسئولان خود به کارآمدي گزاره‌هاي اسلامي و ايجاد تغيير در ديدگاه‌هاي موجود اعتقاد ندارند، افزود: پايه اقتصاد جهان بر چهار مبناي بانک، بورس، اوراق قرضه و بيمه است و امروزه شاهد تبليغات گسترده آنها در کشور خود نيز هستيم.

وي با بيان اينکه امروز پول در همه جوامع پرستيده مي‌شود و خلق مي‌کند، خاطرنشان کرد: همه انگاره‌هاي اقتصادي، مردم را به سمت طمع هدايت مي‌کنند و همين طمع باعث وجود مسائل خطرناکي از قبيل ربا که قرآن آن را معادل جنگ با خدا دانسته است، مي‌شود.


شجاعت اين است که ما با استفاده از گزاره‌هاي اسلامي موجود مدلي را براي ايجاد تغيير در خود به وجود بياوريم

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با تاکيد بر اينکه براي رسيدن به مهدويت و ظهور بايد ابتدا شکم‌هاي خود را از ربا پاک کنيم، گفت: شجاعت اين است که ما خود فکر کنيم و با استفاده از گزاره‌هاي اسلامي موجود مدلي را براي ايجاد تغيير در خود به وجود بياوريم و منتظر نباشيم که کسي از بيرون علمي را توليد و ما از آن نسخه برداري کنيم.

عباسي ادامه داد: امروز پول به نام خدا معني مي‌شود و سجده گاه خدا از مسجد به بانک تغيير يافته است و بيت الله آن وال استريت معني مي‌شود.

وي افزود: به همان اندازه که امروز کسي نسبت به ديدگاه‌هاي اسلامي که بايد در دانشگاه و حوزه علميه به عنوان الگوي اسلامي در جامعه رواج پيدا کند، بايستد به همان اندازه از ظهور فاصله گرفته‌ايم؛ زيرا تنها با دعا و اللهم عجل لوليک الفرج، امام ظهور نمي‌کند.


ضعف دانشگاهها و حوزه هاي علميه در عدم ارائه الگوهاي اسلامي اقتصادي مشهود است

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال ضمن انتقاد از عملکرد حوزه و دانشگاه در عدم ارائه الگوي اسلامي براي پيشرفت کشور افزود: مردم امروز بسياري از مسائل سياسي را مي‌دانند اما نمي‌دانند چه مکتب اقتصادي در کشور اجرا مي‌شود و اين به دليل ضعف دانشگاه‌هاي علوم اقتصادي در اين زمينه است که نتوانسته‌اند الگوي مناسبي را در اين زمينه به مردم ارائه دهند.

عباسي با اشاره به عملکرد انديشکده يقين زيرنظر مرکز بررسي‌هاي دکترينال و ارائه الگوهاي مناسب در حوزه‌هاي مختلف بر پايه پايان نامه‌هاي دانشجوياني که با اين مرکز همکاري مي‌کنند، گفت: طرح جامع اقتصاد جهاني از منبع يک‌ميليون روايات، احاديث، قرآن، بحرالانوار و نهج البلاغه استخراج شد و توانسته است 137 عبارت قرآني که مي‌توان با آن الگوهاي مختلف اقتصادي را ارائه داد، استخراج کند.

وي ادامه داد: دانشجويان ما امروز در پايان نامه‌هاي خود حرف‌هاي اساسي براي ظهور مهدويت دارند و اگر دانشگاه‌هاي علوم تربيتي، سياسي، پزشکي ما توانايي توليد الگوهاي اسلامي و بومي در زمينه‌هاي مختلف خود را دارند دانشگاه اقتصاد نيز بايد الگوي اقتصاد اسلامي را در کشور ارائه دهد.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال با بيان اينکه نشانه ‌هاي وجود اين تغييرات با استفاده از پايان نامه‌هاي ارائه شده به اين مرکز ديده مي‌شود، گفت: قشر جوان با حرف‌هاي جديد و ذهن‌هاي فعال خود بستر و زمينه آن را ايجاد کرده‌اند و اميدواريم نسل چهارم انقلاب و جوانان زير سي سال با فکرهاي جديد خود بتوانند وضعيت فعلي را تغيير داده؛ زيرا بايد خود را از اين جنگي که در برابر خدا قرار گرفته‌ايم رها کنيم تا ما نيز شريک جنگ نباشيم.

عباسي ضمن ارائه توصيه‌هايي به دانشجويان اقتصاد براي ارائه الگوهاي اقتصاد اسلامي گفت: شما بايد در اقتصاد مطالعات تحقيقاتي انجام دهيد و به مسائل روز کاملاً تسلط يابيد.

وي ادامه داد: طبق منابع شيعه مانند بحارالانوار، نهج البلاغه و روايات مختلف مي‌توانيم بستر و زمينه آن را ايجاد کنيم.


مجمع تشخيص مصلحت نظام چندان قائل به نظريات ديني در حوزه اقتصاد نيست

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال خاطرنشان کرد: امروز 27 حوزه تخصصي در مرکز دکترينال در مسئله اقتصاد اسلامي کار مي‌کنند.

عباسي در خصوص دلايل تسلط الگوهاي اقتصادي غربي و اقتصاد کشورمان نيز گفت: مسئولان ما الگوي جايگزيني در اين زمينه ندارند و اراده ويژه‌اي نيز براي اين مسئله در کشور وجود ندارد.

وي خاطرنشان کرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام چندان قائل به نظريات ديني در حوزه اقتصاد نيست.

رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال در انتها خاطرنشان کرد: هدفمندکردن يارانه‌ها در کشور با توجه به مکتب اقتصادي فريدمن انجام مي‌شود و نگاه ديني بر آن نيست و يا خيلي اين نگاه رقيق نيست.

منبع:نسیم   

 

 
استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.