مجلس با قانونشکنیهای دولت مماشات کرد
7 اسفند 1390 |
متأسفانه برخی هستند که بر موج ناآگاهی سوار میشوند و گاهی نیز موفق میشوند که موفقیت آنها بسته به ناآگاهی مردم است که در این مقاطع، رسانهها وظیفه دارند اطلاعات درست را داده و فضا را روشن کنند تا اینگونه افراد نتوانند در اهداف فریبکارانه خود موفق شوند.
به گزارش «تابناک» امیرعلی امیری، عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی ایران اسلامی که در برنامه «دیروز، امروز، فردا» حضور یافته بود، درباره برخی بداخلاقیهای انتخاباتی و ستادهای کاندیداهای مجلس، اظهار داشت: بداخلاقیهایی که از انسان سر میزند، ممکن است به دو گونه عمدی و یا سهوی باشد؛ بداخلاقی سهوی هنگامی رخ میدهد که افراد دچار خشم، عصبانیت و عدم تعادل میشوند، اما در مواردی آگاهانه و با نیت شر، کاری غیراخلاقی انجام میگیرد.
وی گفت: امروز که در صحنه و کوران انتخابات هستیم، بداخلاقی انتخاباتی مصادیق گوناگونی دارد و ممکن است از هر انسانی سر بزند.
دبیر شورای جبهه ایستادگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا عدهای شعارهای ارزشی سر میدهند و در عمل خلاف آن رفتار میکنند و راهکار اصلی برون رفت از این مشکل چیست؛ گفت: این یک نوع فریبکاری است و متأسفانه برخی افراد به وسیله همین فریبکاری موفق میشوند؛ بنابراین، حل این مشکل تنها با بالا بردن شعور و شناخت مردم مثلا با ارایه برنامهها و تشریح اهداف شدنی میشود.
امیری ادامه داد: اگر اطلاعات سیاسی، اجتماعی و شناخت مردم بالا باشد، آنها مدعیان دروغین را شناخته و وی را رسوا میکنند و همین موضوع برای افراد فریبکار، عاملی بازدارنده میشود.
متأسفانه برخی هستند که بر موج ناآگاهی سوار میشوند و گاهی نیز موفق میشوند که موفقیت آنها بسته به ناآگاهی مردم است که در این مقاطع رسانهها وظیفه دارند اطلاعات درست را داده و فضا را روشن کنند تا اینگونه افراد نتوانند در اهداف فریبکارانه خود موفق شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر کاری که آگاهی مردم را بالا ببرد، میتواند جلوی فریبکاری را بگیرد؛ مثلا کاندیدایی ممکن است بر خلاف اختیارات و حدود وظایف نمایندگی مجلس و بدون آنکه توانایی کاری را داشته باشد، وعده دروغ به مردم بدهد؛ اما اگر مردمی که این ادعای دروغ را میشنوند، آگاهی کافی داشته باشند که این ادعاها در حدود اختیارات یک نماینده نیست، طبیعتا فریب وی را نخواهند خورد.
مجری برنامه به مصوبه مجلس هشتم درباره حقوق مادامالعمر مسئولان اشاره کرد و پرسید که اگر امروز کسانی بگویند، برخی در مجلس برای تصویب این طرح پافشاری داشتند، آیا این بداخلاقی است یا روشنگری، که امیری پاسخ داد: این روشنگری است، اما در زمان انتخابات باید اجازه دفاع به آن فرد نیز داده شود؛ یعنی باید شرایطی برابر فراهم شود که فرد مورد اتهام بتواند از خود دفاع کند، ولی اصل موضوع برای آگاهی دادن به مردم باید در زمان خود انجام شود؛ مثلا باید گفته شود این افراد برای تصمیم این طرح مصر بودند یا مثلا این افراد برای سؤال از مثلا رئیسجمهور مصر بودند و یا این افراد با استیضاح فلان وزیر موافق یا مخالف بودند؛ بنابراین، مردم باید از موضعگیریهای نمایندگان در موضوعات گوناگون آگاه باشند تا بتوانند در برای رأی دادن به وی، آگاهانه تصمیم بگیرند.
امیری در ادامه گفت: باید بیتعارف بر عملکرد مجالس به ویژه سه مجلس اخیر نگاه کنیم، عملکرد این مجلس رضایتبخش نیست، اصلیترین وظیفه مجلس پاسداری و مراقبت از اجرای عدالت در قانونگذاری و اجرای آن است.
امیری گفت: مماشاتی که مجالس قانونگذاری در این سه مجلس با دولتهای وقت خودشان داشتند، هم به جایگاه مجلس لطمه زده و هم دولتها را قانونشکن کرده است، عدم هراس دولت از نظارت مجلس موجب قانونشکنی و سهلانگاری میشود.
امیری با اشاره به عملکردهای مجلس هفتم و هشتم، آنها را همسو با دولتهای نهم و دهم دانست و گفت: متأسفانه این مجالس در برابر دولت به اسم تعامل، مماشات کردند. رفتار آنها سبب شد تا دولت بر قانونشکنیها خود پافشاری کرده و بر آنها ادامه دهد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مصداقهای برخورد مماشاتی مجلس با دولت گفت: دولت آقای احمدی نژاد با دیر ارایه کردن لایحه برنامه پنجم توسعه به مجلس، عملا یک سال کشور را بدون برنامه گذاشت و از آن سو، دو سال است لایحه بودجه را که برنامه یک ساله کشور به شمار میرود، با دیرکرد تأمل برانگیزی به مجلس میدهد؛ اما مجلس به رغم تصویب زمان ارایه لوایح بودجه، برخوردی پیشگیرانه انجام نداده است. یا اینکه مجلس به دلیل اختلاس بزرگ بانکی وزیر اقتصاد را استیضاح میکند، ولی دوباره به وی رأی اعتماد میدهد؛ به رغم آنکه قصور وی از تریبون مجلس اعلام میشود، و این سبب شد تا مثلا دولت چند هفته بازار سکه و ارز را به حال خودش رها کند و آن بحران اقتصادی بانکی ایجاد شود.
وی افزود: دولتها به دلیل اینکه ثروت و قدرت کشور در دستشان است، اگر از آنها مراقبت نشود، ممکن است مسیر نادرستی را بروند. ما در اصلاح قانون اساسی اختیارات زیادی را به رئیسجمهور دادیم و مجلس را ناظر آن قرار دادند؛ بنابراین، اگر مجلس نتواند نظارت را به درستی انجام دهد، آن امکانات فسادآور میشود.
دبیر شورای مرکزی جبهه ایستادگی گفت: گروههای سیاسی که امروز در صحنه انتخابات هستند، بیشتر دارای اصول مشترکی هستند. به همین دلیل، داشتن کاندیداهای مشترک در میان آنها تا اندازهای اجتنابناپذیر است، اما اگر کسانی باشند که اصول مخالفی داشته باشند و در این گروهها به هم نزدیک شوند، مصداق فریبکاری است، ولی این نکته را باید توجه داشت که گاه ممکن است شخصیتی به خاطر مواضع و معقولیتش در لیستهای متعددی قرار گیرد که مورد اتفاق بیشتر لیستهاست؛ بنابراین، نمیتوان گفت که وی فریبکاری میکند.
امیری در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به پرسشی درباره سابقه افراد و این جمله که میزان حال فعلی افراد است، تصریح کرد: این جمله که میزان حال فعلی افراد است، نفی سابقه افراد را نمیکند، بلکه برای این است که اگر افراد در گذشته سابقه مثبتی داشتند ولی هماکنون دچار انحراف و سقوط شدهاند، گفته میشود که ملاک حال افراد است، یعنی هماکنون دچار انحراف و سقوط شدهاند، اما سوءسابقه افراد یک تجربه برای مردم بوده و آزمایشی است که مردم دوباره از آن تکرار نکنند.
وی گفت: این درست است که خداوند توبهپذیر است و مردم نیز اگر کسی از گذشتهاش ابراز پشیمانی کند، میپذیرد، اما اینکه فرد پشیمان دوباره بیاید و در مرکز تصمیمگیری و بستر امور بنشیند، انتظار زیادی است و این گونه نباید باشد، به ویگه در مسئولیت حساسی مانند نمایندگی مجلس، ملاک حال فعلی افراد و حسن سابقه گذشته آنان است که باید همراه باشند.
منبع:تابناک
|