برخی به دنبال مجلسی سمعاً و طاعتاً هستند
1 اسفند 1390 |
برخی تلاش میکنند، بگویند که: «ما مجلسی میخواهیم سمعاً و طاعتاً در اختیار! اگر بلند شدیم، بلند بشوند و اگر نشستیم، آنها هم بنشینند». باید گفت که این مجلس، نمیتواند زیبنده یک نظام دینی مبتنی بر عقلانیت و تفکر دینی بوده و نیز مجلسی پیرو راه امام خمینی (ره) و دنبالکننده خط فکری شهید مدرس باشد.
علی عسکری از طراحان نخستین سوال از رئیسجمهور در مجلس هفتم بود که پس از بدرقه خاص ملوانان انگلیسی توسط محمود احمدی نژاد، وی به همراه چند تن از نمایندگان از رئیس دولت دلیل این اقدام خود را جویا شدند، که با مداخله هیأت رئیسه آن مجلس به ویژه رئیس مجلس هفتم این اقدام آنها بی نتیجه ماند؛ اما با ایشان به بحث و تبادل درباره فضای سیاسی کشور پرداختیم و از وی درباره مشکل اصلی فضای سیاسی کشور پرسیدیم که وی نفاق و انحراف اعتقادی و فکری را اصلیترین مشکل کشور برشمارد.
مشروح گفتوگو با حجتالاسلام علی عسکری، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در زیر میخوانید.
عسکری درباره مشکل اصلی کشور با توجه به فضای سیاسی حاکم بر آن گفت: باید عرض کنم مشکل اصلی، ریشه در قدرتطلبی یک جریان خاص و ضعف نهادهای نظارتی از جمله مجلس دارد. همه ما میدانیم که قدرت در شکل مهارگسیخته آن انحراف را پدید میآورد. اگر کسی خودش را بینیاز از نظارت و پاسخگویی ببیند و مورد بازخواست قرار نگیرد و هر جور که دلش خواست عمل بکند، این در بلندمدت داعیه محوریت برای خودش قایل میشود و استبداد رأی را برای خودش منظور نظر قرار میدهد و به یک طاغوت تبدیل میشود و مرجع بهغیرحق قرار میگیرد و میشود همان طاغوت؛ اگر در بدنه قدرت و مجموعه اجرایی کشور، کسی پیدا بشود و بگوید: «روحانیت مردم را به شریعت دعوت میکند، ولی ما شما مردم را به حقیقت دعوت میکنیم»، این در واقع همان نقطه آغاز انحراف است؛ همان رفتار و شیوه طریقتی بودن در برابر شریعتی بودن و التزام به دین و فقاهت دینی است. این جهتگیری را میتوان یک نوع بابیت جدید دانست که فعلاً وجود دارد. من فکر میکنم در عین حال غیر از اینها، لایه دیگری از انحراف نیز در کشور هست. پیچیدهتر از این انحراف، آن جریانی است که این انحراف عقیدتی را بهانهای برای رسیدن به قدرت مافوق این قدرت، کرده است.
وی افزود: این لایه هم اکنون در کشور به نوعی خودنمایی میکند؛ یعنی گروه انحرافی در جای خودش به عنوان یک جریان انحرافی که تا اندازهای آشکار است و در قانونگریزیها هم تا اندازهای خودش را نشان داده، این یک نقطه انحراف است و نقطه دیگر چالشی و مشکل آفرین این است که برخی همین گروه انحرافی را تلاش میکنند، در این رابطه بزرگ کنند تا خودشان را بر افکار عمومی قالب نمایند. چالش دیگر پیوند خوردن گسترده ضد انقلاب داخل با خارج است که فراریهای اخیر سیاسی آن را تشدید کرده اند و رسانههای بینالمللی را نیز در اختیار دارند.
عسکری درباره گروه دوم مورد اشاره و اینکه به کدام جریان سیاسی موجود برمیگردد، گفت: منظور همان گروه افراطیون و افراد خشن هستند که خود را ذوب در ولایت میدانند و کاتولیکتر از پاپ عمل میکنند؛ همانهایی که ملتزم به فرامین مقام معظم رهبری نیستند و پوستین وارونه به تن کردهاند و در موضعگیریهای خود هیچ گاه عقلانیت و اعتدال را مد نظر قرار ندادهاند.
آنهایی که از حضور مردم در صحنههای دفاع از انقلاب تصویری ارایه و تلاش کردند به گونهای فضاسازی کنند که دیگران حتی به خودشان جسارت ندهند بیایند در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامنویسی کنند؛ یعنی سعی کردند رقیب سنتی و از نوع چپ گرا را با هیاهو و جنجال از معرکه بیرون کنند. برای این که با رأی حداقلی فقط اینها باشند و گروه انحرافی؛ گروه انحرافی را هم که در کشاکش رقابتهای سیاسی با توجه به تخلفات گسترده و عدم داشتن پشتوانه حاکمیتی، حذف میکنند و در نهایت خودشان بمانند و خودشان؛ برداشت من این است که اینگونه برداشت از قدرت و تا این حد قدرتطلبی نیز خودش یک حرکت خلاف اخلاق است. قطعاً هم مقام معظم رهبری و هم کلیت نظام چنین چیزی را از جریانات سیاسی حاضر در عرصه سیاست طلب نمیکنند، چون اسلام ناب و مکتب فکری امام خمینی (ره) بر چنین رویهای صحه گذار نیست.
عسکری درباره رهروی درست از رهبری انقلاب آن هم در آستانه انتخابات مجلس هم اظهار داشت: در نظام مبتنی بر اصل ولایت فقیه، ولیفقیه عمود خیمه نظام است. و رهبر همه اقشار و آحاد جامعه است، متأسفانه برخی خودشان را قیم ملت میدانند؛ یعنی در میدانداری موضوع و مسأله در شکل افراطی آن، فکر میکنند قیمومیت دارند و این حالت خطر بسیار بزرگی برای نظام محسوب میشود. شما میدانید که کارگزار در نظام دینی، نماد رحمت، لطف، بخشش و اغماض در بین مردم است.
وی افزود: در همین خصوص امام علی (ع)، زمانی که والی منصوب میکنند، میفرمایند: «شما قلب با محبت و رحمت خود را به روی مردم باز کن و گشوده نگهدار برای این که مردم از دو صنف خارج نیستند یا برادر دینی تو هستند یا همنوع تو هستند در انسان بودن»؛ این بدان معناست که در هر صورت شما با انسان طرف هستی؛ اما در مقابل الان گروهی افراطی پیدا شده است که سعی میکند، همیشه بخش کثیری از عامه مردم را انسان نداند و به دنبال این است که بگوید: «اینها اصلاً جزو انسانجماعت محسوب نمیشوند.» و سردمداران این جریان افراطی هر نوع تهمتی را که میتوانند نسبت به مخالفین خود بر زبان جاری میکنند.
این نماینده مجلس هفتم گفت: در حالی که مسلما این رفتار غیراخلاقی است و در قاموس هیچ یک از پیامبران از آدم تا خاتم ـ علیهم السلام ـ نبوده است. جالب توجه این است که بدانید وقتی خداوند میخواهد پیامبر (ص) را مدال عظمت بدهد، میفرماید: «وَ إِنَّک لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ تو اي پيامبر داراي اخلاق بزرگ و باعظمتي هستي»؛ یعنی به پیشانیت سنگ میزنند ولی شما از خلق و خوی والای انسانیت رو گردان نیستی! ولی اینها درست شیوه عملشان بنام دین و ولایت به عکس است. بنای دین بر جذب است، بنای اینها بر دفع است.
وی ادامه داد: این خصیصه نکوهیده، متأسفانه خصیصهای است که قدرتطلبان کنونی که خود را به اصولگرایان منتسب میکنند و مقهور قدرت هستند، از آن برخوردارند. از همین زاویه است که در انتخابات آینده مردم به چنین قدرتطلبانی نباید اعتنا کنند. من یقین دارم مجلسی که مد نظر مقام معظم رهبری است، مجلس ملتزم به قانون و با معیارهای مسلم انقلاب است. مجلسی که در آن انتقاد و نقد سازنده موج بزند، کارشناسیهای متقن و مستدل در آن نقش به سزایی داشته باشد و بتواند سیاستهای بالادستی نظام از جمله سند چشمانداز بیست ساله را تحقق عملی بخشد و قوه مجریه را درست هدایت و پاسخگو سازد. این برای نظام ما ننگ است که بگوییم: «رهبری سیاستهای اجرایی در رابطه با اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کرده، مجلس قانون تصویب کرده و دولت فقط به 6 درصد این قانون عمل کرده است».
عسکری ادامه داد: قطعاً مجلسی که حالت فرمایشی به خود بگیرد، نه مطلوب نظام است و نه مطلوب رهبری و دلسوزان نظام؛ اینها سعی مینمایند اینگونه وانمود کنند که: «گروه ما سینهچاک رهبری است و مجلس هم نمایندگان سینهچاک رهبری میخواهد پس ما بهترین افراد برای نمایندگی مردم هستیم»؛ در حالی که ضمن ملتزم به امر ولایت بودن، مجلس نماینده عاقل و کاردان میخواهد. مشکل ما در رهبری نظام نیست، چون رهبری ما در جهان به لحاظ فقاهت و درایت، نمونه است. مشکل ما در آحاد جامعه هم نیست، چون همین مردم برای دفاع از خاک، میهن و دین خود شهدای بسیاری تقدیم انقلاب کردهاند و خم به ابرو نیاوردند و انصافاً هیچ مردمی صبورتر و وفادارتر مانند مردم ایران، در دنیا پیدا نمیشود.
وی افزود: در حقیقت همین مردمی که بعضاً مورد بیمهری قرار میگیرند، جبهه واقعی ایستادگی ما هستند. پس مشکل کجاست؟ مشکل در مدیریت میانی و در بدنه کارشناسی کشور است. اگر مجلسی تشکیل شود که سطح کارشناسی نظام را تقویت کند و در آن گروه توانمندی هم باشند که سیاستها را نقد کنند، و درست سیاستگذاری نمایند، اداره کشور مطلوب می شود. ولی برخی تلاش میکنند، بگویند که: «ما مجلسی میخواهیم سمعاً و طاعتاً در اختیار! اگر بلند شدیم، بلند بشوند و اگر نشستیم، آنها هم بنشینند».
عسکری گفت: این مجلس زیبنده یک نظام دینی مبتنی بر عقلانیت و تفکر دینی نمیتواند باشد. این مجلس نمیتواند مجلسی باشد که پیرو راه امام خمینی (ره) و دنبالکننده خط فکری شهید مدرس باشد؛ بنابراین، برداشت من این است که باید به سمتی حرکت کنیم که مجلس از نمایندگانی تشکیل شود که به لحاظ فکری مستقل و دارای برنامه باشند. مجلسی متشکل از نمایندگانی جسور، شجاع و دلسوز و کاردان.
پرسش: عقبه اجتماعی گروه دوم چالش آفرین را چگونه برآورد میکنید؟
عسکری درباره عقبه اجتماعی گروه دوم که سعی در چالش آفرینی دارد، گفت: خیلی کم؛ من خودم یک بار به یکی از آقایان گفتم: «شما اگر از میدان قزوین تا میدان تجریش پیاده راه بروید یک نفر شما را با انگشت نشان نمیدهد به این که بگوید: «آقای فلانی و فیالمثل بگوید شما نماینده ما هستید و یا از حق ما دفاع کردهاید».
منبع:سایت رأی ملت
|