كارهايي كه كانديداها بايد به‌جاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!
  1 اسفند 1390

 


تبليغات انتخاباتي كانديداهاي انتخابات مجلس به‌طور رسمي از روز چهارشنبه‌ي هفته آينده (سوم اسفند) آغاز مي‌شود، اگرچه قانون انتخابات در سرفصل تبليغات ابهام زيادي دارد، به‌طوري كه در حال حاضر، تبليغات انتخاباتي صرفاً‌ به چاپ و الصاق پوستر و توزيع تراكت‌ها اطلاق مي‌شود و بسياري از كانديداها از ماه‌ها قبل از انتخابات برنامه‌هاي انتخاباتي خود را در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان آغاز مي‌كنند.

تبليغات انتخاباتي در معرض قضاوت مردم قرار دارد و رأي دهندگان عمدتاً با رويكردهاي مسرفانه در زمينه تبليغات و يا اتصال به كانون‎هاي قدرت و ثروت برخورد منفي مي‌كنند. با اين حال، ملاحظات مشخص فرهنگي، سياسي و امنيتي در اين زمينه وجود دارد كه رجانيوز در سه بخش به برخي از آن‌ها خواهد پرداخت. اين ملاحظات زماني جدي‌تر مي‌شود كه به ارتباط ميان چالش‌هاي امنيتي و توطئه‌هاي دشمن برايي انتخابات مجلس كه رهبر معظم انقلاب تا كنون سه بار در مورد آن‌ها طي ماه‌هاي اخير هشدار داده‌اند توجه شود، به‌ويژه اينكه تجربه فتنه 88 و زمينه‌سازي تبليغاتي كانديدايي كه بعداً رأس داخلي فتنه شد، در اين زمينه موجود است:
بخش اول. ملاحظات فرهنگی

اصل اول؛ تبلیغات انتخاباتی از سوی نهادهای رسمی و کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، بايد در چارچوب گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که گفتمان امام خمینی(ره) و گفتمان و مواضع رهبر انقلاب است، مفصل‏بندی و ارائه شود و در واقع، تبلیغات بايد به محملی برای بازتولید و بازنشر و گسترش این گفتمان تبدیل شود.

اصل دوم؛ نهادهای تبلیغاتی رسمی و نهادهای عمومی جامعه‏پذیری، اعم از رسانه‏ها (رسانه‏ ملی، مطبوعات، پایگاه‌های اینترنتی و مانند آنها)، مساجد، حسینیه‏ها، دانشگاه‎ها، مدارس، ائمه جمعه و جماعات، حوزه‏های علمیه و دیگر نهادهای رسمی و نیمه‏رسمی، بايد در امر تبلیغات نوعی هم‏سویی گفتمانی و افق مشترک تبلیغی را به نمایش بگذارند و جامعه تصویر و انگاره‏های تناقض‏آمیز از آنها را دریافت نکند.

اصل سوم؛ تبلیغات انتخاباتی نباید ارزش‏های فرهنگی- عقیدتی اسلام و موازین فقهی را خدشه‏دار کند و باید در چارچوب سبک زندگی اسلامی مردم ایران صورت‏بندی شود.

اصل چهارم، تبلیغات انتخاباتی کاندیداها نبايد پر رزق و برق و اسراف‏گونه باشد و به تجمل‏گرایی دامن بزند. اسراف و تجمل‏گرایی، به ویژه در این دوره که مردم شاهد اعمال تحریم‏ها هستند، می‏تواند به اعتمادزدایی و کاهش مشروعیت نظام بیانجامد. در عین حال که توزیع پول بین مردم برای خرید رأی عملی غیرشرعی هم هست.

اصل پنجم، کاندیداها باید در تبلیغات انتخاباتی، اخلاق اسلامی را رعایت کنند و خدای نکرده برای پیروزی در انتخابات به جنجال‏آفرینی و تخریب شخصیت رقبا و در واقع، ترور شخصیت آنها روی نیاورند. بهره‏گیری از نقاط ضعف رقیب برای شکست‏دادن او عملی غیراسلامی و متعلق به رویکردهای تبلیغاتی در انتخابات کشورهای سکولار و غربی است.

اصل ششم، رسانه‏ها و به ویژه رسانه ملی، بايد برنامه‏های روتین و روزمره خود را در این مدت، متوقف کرده و ضمن ارائه برنامه‏هایی جذاب و گیرا در حوزه‏های مختلف، تبلیغات و برنامه‏های انتخاباتی خود را در پرمخاطب‏ترین شبکه و پربیننده و پرشنونده‏ترین زمان‏ها پخش کنند. پخش برنامه‏های چالشی و مشوق مشارکت و در عین حال، خنثی‏کننده خط تبلیغی دشمنان انقلاب و نظام اعم از بیگانگان و جریان‏های ضد انقلاب خارجی و معاند داخلی در چارچوب گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری، از جمله بایسته‏ها و وظایف این رسانه‏هاست.

منبع:رجانیوز   

 

 
استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد.