كارهايي كه كانديداها بايد بهجاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!
1 اسفند 1390 |
تبليغات انتخاباتي كانديداهاي انتخابات مجلس بهطور رسمي از روز چهارشنبهي هفته آينده (سوم اسفند) آغاز ميشود، اگرچه قانون انتخابات در سرفصل تبليغات ابهام زيادي دارد، بهطوري كه در حال حاضر، تبليغات انتخاباتي صرفاً به چاپ و الصاق پوستر و توزيع تراكتها اطلاق ميشود و بسياري از كانديداها از ماهها قبل از انتخابات برنامههاي انتخاباتي خود را در حوزههاي انتخابيهشان آغاز ميكنند.
تبليغات انتخاباتي در معرض قضاوت مردم قرار دارد و رأي دهندگان عمدتاً با رويكردهاي مسرفانه در زمينه تبليغات و يا اتصال به كانونهاي قدرت و ثروت برخورد منفي ميكنند. با اين حال، ملاحظات مشخص فرهنگي، سياسي و امنيتي در اين زمينه وجود دارد كه رجانيوز در سه بخش به برخي از آنها خواهد پرداخت. اين ملاحظات زماني جديتر ميشود كه به ارتباط ميان چالشهاي امنيتي و توطئههاي دشمن برايي انتخابات مجلس كه رهبر معظم انقلاب تا كنون سه بار در مورد آنها طي ماههاي اخير هشدار دادهاند توجه شود، بهويژه اينكه تجربه فتنه 88 و زمينهسازي تبليغاتي كانديدايي كه بعداً رأس داخلي فتنه شد، در اين زمينه موجود است:
بخش اول. ملاحظات فرهنگی
اصل اول؛ تبلیغات انتخاباتی از سوی نهادهای رسمی و کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، بايد در چارچوب گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که گفتمان امام خمینی(ره) و گفتمان و مواضع رهبر انقلاب است، مفصلبندی و ارائه شود و در واقع، تبلیغات بايد به محملی برای بازتولید و بازنشر و گسترش این گفتمان تبدیل شود.
اصل دوم؛ نهادهای تبلیغاتی رسمی و نهادهای عمومی جامعهپذیری، اعم از رسانهها (رسانه ملی، مطبوعات، پایگاههای اینترنتی و مانند آنها)، مساجد، حسینیهها، دانشگاهها، مدارس، ائمه جمعه و جماعات، حوزههای علمیه و دیگر نهادهای رسمی و نیمهرسمی، بايد در امر تبلیغات نوعی همسویی گفتمانی و افق مشترک تبلیغی را به نمایش بگذارند و جامعه تصویر و انگارههای تناقضآمیز از آنها را دریافت نکند.
اصل سوم؛ تبلیغات انتخاباتی نباید ارزشهای فرهنگی- عقیدتی اسلام و موازین فقهی را خدشهدار کند و باید در چارچوب سبک زندگی اسلامی مردم ایران صورتبندی شود.
اصل چهارم، تبلیغات انتخاباتی کاندیداها نبايد پر رزق و برق و اسرافگونه باشد و به تجملگرایی دامن بزند. اسراف و تجملگرایی، به ویژه در این دوره که مردم شاهد اعمال تحریمها هستند، میتواند به اعتمادزدایی و کاهش مشروعیت نظام بیانجامد. در عین حال که توزیع پول بین مردم برای خرید رأی عملی غیرشرعی هم هست.
اصل پنجم، کاندیداها باید در تبلیغات انتخاباتی، اخلاق اسلامی را رعایت کنند و خدای نکرده برای پیروزی در انتخابات به جنجالآفرینی و تخریب شخصیت رقبا و در واقع، ترور شخصیت آنها روی نیاورند. بهرهگیری از نقاط ضعف رقیب برای شکستدادن او عملی غیراسلامی و متعلق به رویکردهای تبلیغاتی در انتخابات کشورهای سکولار و غربی است.
اصل ششم، رسانهها و به ویژه رسانه ملی، بايد برنامههای روتین و روزمره خود را در این مدت، متوقف کرده و ضمن ارائه برنامههایی جذاب و گیرا در حوزههای مختلف، تبلیغات و برنامههای انتخاباتی خود را در پرمخاطبترین شبکه و پربیننده و پرشنوندهترین زمانها پخش کنند. پخش برنامههای چالشی و مشوق مشارکت و در عین حال، خنثیکننده خط تبلیغی دشمنان انقلاب و نظام اعم از بیگانگان و جریانهای ضد انقلاب خارجی و معاند داخلی در چارچوب گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری، از جمله بایستهها و وظایف این رسانههاست.
منبع:رجانیوز
|